Andreas Schleicher, director d'Educació de l'OCDE i considerat el pare de l'informe PISA, ha advertit d'una "bretxa creixent" entre les aspiracions dels estudiants i les necessitats del mercat de treball a Catalunya. Schleicher ha assegurat que els resultats de l'informe PISA a Catalunya i en el conjunt d'Espanya mostren una "caiguda en l'àmbit de resultats, no dràstica, però és una tendència al món occidental". L'expert ho ha expressat durant la 39 Reunió del Cercle d'Economia que se celebra des de dimecres i fins divendres en el Palau de Congressos de Catalunya juntament amb la rectora de la UOC, Àngels Fitó, i el director general del campus de HP a Barcelona, Ramon Pastor.

Per contra, Schleicher ha tret pit que Espanya mostra un "conjunt bastant equilibrat" entre els resultats acadèmics i altres habilitats com la fortalesa de les relacions socials. En aquest sentit, el director d'Educació de l'OCDE ha expressat que la pandèmia "va ser una petita part de la caiguda", mentre que ha destacat l'impacte de la tecnologia, que segons el seu parer obre la porta a impulsar la personalització, però alhora ha tingut un impacte negatiu en la capacitat d'atenció dels estudiants.

Per revertir la situació, l'expert ha advocat per fer confiança als estudiants en la seva possibilitat de millora, per incrementar la productivitat del sistema educatiu i treballar en la qualitat dels professors.

"Tenim un problema de productivitat en l'educació"

Per la seva part, Àngels Fitó, rectora de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), ha indicat que l'accés a l'educació és un problema, ja que no és accessible per a tots els usuaris, alhora que ha criticat que "tenim un problema de productivitat també en l'educació". En aquest sentit, Fitó ha assenyalat tres realitats que tenen analitzades des de la UOC: la poca flexibilitat de les universitats per comptar amb nous programes, la transició des de les escoles i instituts cap a la universitat i la irrupció de les noves tecnologies. "No podem ignorar les noves plataformes, sinó que la clau és integrar-les i utilitzar-les per escalar al sector educatiu".

Especialització precoç

Finalment, el vicepresident i director general del negoci d'impressió 3D i director general del campus de HP a Barcelona, Ramon Pastor, ha apuntat que ha vist una evolució dels nens i joves quant a la irrupció de les noves tecnologies. "Hem de tenir persones capaces de resoldre problemes, multidisciplinaris. El món laboral requereix perfils que tinguin un coneixement molt profund de la tecnologia, però alhora capacitat per adaptar-se a noves àrees de coneixement", ha aclarit. A més, ha lamentat que es requereixi una especialització molt precoç com la que segons el seu parer hi ha actualment i que pot ser una problemàtica, ja que "repercuteix negativament en les bases en tecnologia i ciència que tenen els alumnes", ha conclòs.