Pagar amb el mòbil en comptes d'amb targeta ja no és cosa d'avançats. La pràctica va en augment i suposa ja al voltant del 20% del total de pagaments d'algunes de les entitats bancàries espanyoles més importants, segons ha assegurat el responsable del desenvolupament de Getnet Europe (Banc Santander), Jorge Otamendi, en una trobada informativa organitzada aquest dimecres per Europa Press i la firma de serveis professionals EY. "El que el prova, no torna" a la targeta física, ha dit.

A la jornada han participat el soci responsable de l'àrea d'estratègia i transaccions per a institucions financeres EY Espanya, David Frías; el director general de consum i mitjans de pagament d'Abanca, Jorge Martínez; la directora de l'àrea de consum i mitjans de pagament a Bankinter, Ana Garrido; el responsable de pagaments de BBVA Espanya, Roberto Pagán; el conseller delegat de Worldline per a Espanya i Portugal, Martín Javier Aranda, i la directora de desenvolupament de negoci en CaixaBank Payments, Mireia López.

"Els pagaments amb telèfon mòbil suposen ja el 22% del total; més de dos de cada deu pagaments es fan d'aquesta forma. Ja és un nivell de penetració important", ha destacat la directora de desenvolupament de negoci en CaixaBank Payments. La directora de l'àrea de consum i mitjans de pagament a Bankinter ha afegit que "no hi ha país europeu amb més penetració d'aquest producte" que Espanya.

El director general de consum i mitjans de pagament d'Abanca ha incidit en la importància que té el segment dels pagaments per a les grans entitats, ja que els clients hi interactuen constantment a través dels pagaments, sigui amb targeta, amb rebut o d'una altra forma.

A més, ha destacat la "importància que els bancs treballin molt seriosament l'experiència del client, que sigui senzilla, fàcil i integrada al seu procés de compra."

"Els mitjans de pagament poden semblar un segment molt madur, però presenten reptes a futur increïbles", ha afegit Aranda, que ha recordat que "fa falta molta inversió en tecnologia".

Martínez creu que s'ha d'avançar cap a arquitectures "molt més obertes, que facilitin aquesta col·laboració amb companyies més especialitzades". "Hem d'adoptar noves tecnologies emergents, ja sigui des d'intel·ligència artificial, biometria o el núvol", ha comentat.

Fredes ha destacat entre les últimes novetats "els pagaments en temps real, les plataformes d'open banking, tot el que té a veure amb els nous productes com a 'buy now, pay later' i les carteres digitals on es fa un ús eficient de la dada de manera que es monetitza el valor", entre d'altres. A més, amb aquestes noves tecnologies, Otamendi ha assenyalat que es pot fins i tot predir si un client contracta cert servei o no.

Sobre l'euro digital, Garrido ha assenyalat que vindrà a complementar-ne "com un mètode de pagament més", encara que López creu que "és irreal dir que no portarà a canvis". La seva velocitat estarà "marcada pel regulador", si bé els diferents països avançaran de formes diferents segons el seu punt de partida. "L'euro digital obeeix a l'evolució tecnològica, a l'interès del regulador d'oferir una alternativa a l'efectiu", ha complementat el responsable de pagaments de BBVA Espanya, Roberto Pagán. El conseller delegat de Wordline per a Espanya i Portugal, per la seva part, ha afegit que l'ús de l'efectiu "encara és molt alt", mentre que el responsable de desenvolupament de negoci de Getnet Europa s'ha centrat que l'euro digital seria un mitjà de pagament "controlable" i que "algú pot decidir on utilitza aquests euros".

La importància de les dades

Les dades que tenen les empreses han cobrat una gran importància en els últims anys a causa de la importància de la seva gestió i a tota la informació que aporten a les entitats mitjançant els pagaments. "Els pagaments són un element generador de dades terrible. La nostra obligació és protegir-los i dedicar-los al que el client vol", ha assenyalat Gallard, que veu una "gran desconfiança" en la gestió d'aquestes dades per part del client. Aquestes dades permeten a les entitats fer recomanacions, el que ajuda als clients a anticipar-se i conèixer bé les seves finances, segons ha assenyalat el responsable de pagaments de BBVA, que considera que és necessari un equilibri entre informació i que el client "sàpiga el que està fent". Pagán ha cridat l'atenció sobre la importància que té la seguretat a l'hora d'efectuar els pagaments i que el client sigui conscient de quins són els riscos del seu comportament.

"Avançarem molt quan el client vegi quins són els riscos del seu comportament. Igual com no li dones la cartera a ningú al carrer, no dones les teves credencials", ha incidit. Gallard ha afegit també que hi ha molta necessitat de fer una feina docent amb els clients i que és un tema sobre el qual els bancs treballen molt.

"Els bancs no podem renunciar en cap circumstància a invertir en seguretat, pel que nosaltres representem", ha comentat, i ha destacat que Bizum és "una marca molt potent" i que cal continuar utilitzant-la per protegir els pagaments. López ha assenyalat que, en aquest sentit, la regulació els ha ajudat i ha recordat que "els dolents sempre van més de pressa", per la qual cosa és necessari mantenir la inversió en tecnologia i estar "molt atents", informant constantment el client.

La directora de l'àrea de consum i mitjans de pagament a Bankinter ha posat èmfasi que cal fixar-se en els nous actors que estan apareixent, el model de negoci del qual "no sempre és sostenible", però que no es poden perdre de vista. Martínez ha recordat que les fintech "sorgeixen per alguna ineficiència" en les estructures de les entitats bancàries, al mateix temps que López ha posat el focus en els models mixtos d'aliances i joint venture, entre d'altres, perquè en CaixaBank "aposten per projectes que aportin el client".