En els últims anys, i com a conseqüència del tancament de milers d'oficines bancàries, han aflorat nous canals per treure diners. Entre ells, el servei de Correos Cash, el del carter a domicili o el del Cashback, que permet la retirada d'efectiu en comerços si es fa una compra prèviament. Però les dades tornen a posar de manifest una vegada més, que aquestes alternatives a penes es coneixen i a més, gairebé ningú les fa servir. De manera que els caixers continuen sent el mètode preferit a Espanya per obtenir diners en efectiu.

De fet, el seu ús creix entre la població. El caixer automàtic es manté com el principal mitjà d'obtenció de l'efectiu per a gairebé el 80% de la població aquest any, enfront del 77% que ho afirmava l'any passat, segons l’‘Estudi sobre hàbits en l’ús de l’efectiu 2025’ publicat aquest dimecres pel Banc d’Espanya.

En el mateix es detalla que el 57% dels consumidors continua utilitzant els diners en efectiu com a mitjà de pagament principal en les seves compres del dia a dia en establiments físics, tot i que el seu ús ha disminuït lleugerament respecte al 2024, quan era el mètode de pagament preferit per al 59%. El pagament amb targeta (27%) i el pagament amb dispositiu mòbil (15%) són els següents mètodes més utilitzats a Espanya.

A l'hora d'accedir als diners en efectiu, gairebé el 80% ho fa en caixers automàtics malgrat que aquestes màquines s'han reduït amb força els últims anys, al compàs dels tancaments d'oficines bancàries. Encara que cada vegada n'hi ha menys i poden ser més lluny, els espanyols prioritzen aquest canal sobre altres com anar a una finestreta bancària, que només fa, per exemple, un 8%.

Els serveis de Correus i els comerços no es coneixen

L'Estudi del Banc d'Espanya recorda que hi ha quatre canals alternatius al caixer per treure diners en metàl·lic. Correos Cash, que és un servei que ofereixen algunes entitats bancàries en col·laboració amb Correos, pel qual el client de l'entitat pot retirar o ingressar efectiu al seu compte a través de les oficines de Correos.

El servei de carter a domicili, en què el client de l'entitat pot sol·licitar que se li lliuri diners del seu compte al seu domicili o al d'un tercer; el Cashback o retirada d'efectiu en comerç; o el Cashinshop, que és la retirada d'efectiu en comerç no associada a compra.

D'aquests quatre, són Correos Cash i el Cashback, els canals que més es coneixen, encara que l'organisme que dirigeix José Luis Escrivá **reconeix que el seu ús és marginal**. Tot just un 23% de la població coneix que existeix l'opció d'anar a una oficina de Correos a ingressar o retirar diners, menys fins i tot que l'any passat, quan ho afirmava un 29%. I només un 6% de la població l'ha usat en l'últim any. El servei del carter a domicili és el menys usat amb un 5% i el de *Cashback o Cashinshop*, el que més, segons afirma un 13%

Cal recordar que va ser el mateix Govern espanyol el que va impulsar les aliances entre la banca i Correus per oferir als ciutadans una alternativa als caixers per treure diners, sobretot a les zones rurals, que són les més penalitzades pels tancaments d'oficines. Però les dades posen de manifest per quart any consecutiu que aquestes solucions ni són conegudes ni s'utilitzen.