Encara que el traspàs de Rodalies a Catalunya és una realitat signada, però encara sense calendari, la resta de comunitats autònomes tenen la porta oberta a sol·licitar una transferència de la gestió i seguir les passes de Catalunya. Així ho ha assegurat el ministre de Transport, Óscar Puente, en un acte organitzat a Barcelona per eldiario.es. "Les comunitats autònomes que tinguin interès i el sol·licitin, podrien dur-lo a terme també", ha dit el ministre acabat de nomenar per Pedro Sánchez.

Puente s'ha permès fins i tot frivolitzar amb la possibilitat que Andalusia, presidida pel popular José Moreno Bonilla, demani aquest traspàs. "Hem sentit a Morenor Bonilla interessar-se pel traspàs, potser és que contraprograma a Feijóo, perquè diu que es trenca Espanya i potser això demostra que no es trenca res," ha fet broma. Fonts del mateix ministeri han afirmat a ON ECONOMIA que podria ser perfectament "factible" que altres comunitats sol·licitin el traspàs de la xarxa ferroviària, i han posat Astúries com a exemple. "Allà, la xarxa de rodalies s'està consolidant i tindria sentit que el Principat demani la seva gestió", asseguren aquestes fonts.

Mentrestant, el traspàs català segueix pendent d'un calendari i dels avenços del recentment nomenat per la Generalitat comissionat per al traspàs, Pere Macias. Ni el ministre de Transport, Óscar Puente, ni el president de Renfe, Raül Blanco, ni el director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Oriol Martori, també presents en l'acte de Barcelona, s'han atrevit a posar un calendari a la cessió íntegra del servei ferroviari de proximitat, que partirà d'una empresa mixta entre ambdues.

"No és tant un tema de dates com de veure com anem avançant. I demanem diligència perquè ens posem ja a treballar", ha dit Martori. Puente, per la seva part, ha detallat que l'avenç dependrà de les tres dimensions del traspàs: l'econòmica, l'operativa i la d'infraestructures. "Les dues parts assumim que el tema és complex. La Generalitat ha nomenat a un comissionat que és un gran coneixedor del tema. Es faran bé les coses. Portarà un temps, sens dubte, però ens posarem a treballar ja", ha completat el ministre.

El que sí que ha volgut concretar Blanco és la data a partir de la qual Rodalies començarà a tenir serveis més puntuals i eficaços. "Començarem a veure la llum el 2025", ha assegurat, coincidint amb la posada en marxa dels nous trens per al servei de proximitat català.

Tant el director de Renfe com el ministre han celebrat la curta durada de les protestes dels sindicats pel traspàs. "És normal que temin pel seu futur i vulguin marcar territori", han dit fonts del ministeri.

Abans de la intervenció de Puente, Blanco ha conversat amb Simone Gorini, CEO d'Iryo, sobre la liberalització del mercat de l'alta velocitat. Ambdós ho han celebrat i Blanco, de Renfe, ha defensat que beneficia els usuaris i la sostenibilitat, ja que augmenta l'oferta, millora els preus i fomenta la descarbonització. Els conferenciants també han apuntat a la possibilitat que l'alta velocitat serveixi per al transport ferroviari regional i no només per a mitges i llargues distàncies.

Transport gratis i Zones de Baixes Emissions

Sobre la pròrroga de l'incentiu als transports públics, Puente ha defensat que la gratuïtat "no és una política a llarg termini" i ha donat a entendre que la subvenció de bitllets, la pròrroga de la qual va ser anunciada en la seva investidura per Pedro Sánchez, no s'estendrà gaire. "Estem treballant amb Hisenda, tant la pròrroga com la implantació de la gratuïtat per a joves i estudiants", ha dit Puente, que ha precisat que en aquests diàlegs s'abordarà també en quins transports públics es farà efectiva aquesta gratuïtat.

Més enllà del transport ferroviari, el ministre Puente ha volgut donar un toc a Madrid pel seu "alentiment de les zones de baixes emissions" i ha alertat que els fons europeus depenen de la sostenibilitat i no només de la població de les ciutats, que, ha recordat, "generen un 75% de les emissions" contaminants al món.

Puente ha defensat que les Zones de Baixes Emissions contemplin un règim sancionador a qui no les compleixi i ha criticat la "confrontació de la dreta", en clara al·lusió a Madrid, per qui ha mostrat "preocupació pels passos cap enrere", com passa a altres municipis governats per la dreta. "La llibertat no és anar amb un tot terreny de porta a porta, el dret anar amb cotxe a tot arreu no existeix", ha defensat. "Els fons europeus penalitzen amb la seva retirada aquelles infraestructures que s'estan destruint", ha afegit.