Els fabricants espanyols d'automoció celebren la recuperació progressiva, malgrat el llast encara palpable dels efectes econòmics de la pandèmia de la covid. De la mateixa manera que el sector de la distribució, pretenen arribar als bons resultats que van obtenir abans de la crisi, l'any 2019. Malgrat tot, el ritme encara no s'iguala, però els increments són esperançadors i, a expenses dels darrers mesos per tancar l'any, confien a tenir l'embranzida suficient per parlar de plena recuperació.

Baixa la producció durant l'estiu

Si anem a les xifres absolutes, durant els vuit primers mesos de 2023, la producció de vehicles ha augmentat un 15,3% en comparació del mateix període de l'any anterior, aconseguint un total d'1.613.618 unitats fabricades al conjunt de l'any. Aquestes dades assenyalen un camí de recuperació, encara que el volum fabricat és encara un 14,8% menor al del 2019. Entrant en el detall mensual, durant juliol es va aconseguir un notable creixement amb la fabricació d'un total de 204.142 unitats, un increment d'un 34% respecte a aquest mateix mes de 2022. Per la seva banda, l'agost va registrar una baixada d'un 17,9% en comparació amb 2022, amb un total de 91.837 unitats produïdes. Aquesta volatilitat en les taxes de variació mensuals es deu a la recuperació de la normalitat a les cadenes de subministraments a les fàbriques respecte al 2022, en què van estar molt afectades per les conseqüències de la guerra a Ucraïna. Malgrat tot, cal tenir en compte que sense la guerra d'Ucraïna, tradicionalment, a l'estiu sempre baixa la producció i la distribució. Són percentatges amb els quals ja es comptava. Ara, el repte, és veure com es tanca la tardor.

Què fan els rivals europeus?

La comparativa amb altres mercats, demostra que el camí de la fabricació espanyola té signes de plena normalitat. Durant el mes de juliol, els principals mercats europeus com Alemanya, Regne Unit, França, Itàlia i Turquia experimenten augments en la comanda de vehicles de fabricació nacional, sent especialment notable el cas de Turquia (+149,3%). Per contra, al mes d'agost, dels principals mercats europeus només registren increments Turquia (+91,8%) i Regne Unit (+13,9%), mentre que la resta (Alemanya, França i Itàlia) experimenten baixades de més d'un 15% en tots els casos.

Els vehicles elèctrics representen el 13,4% de la fabricació

El gran repte espanyol que és anòmal davant altres mercats veïns com França, Alemanya, però també Portugal és l'aposta pels electrificats. En la tipologia de motor és on trobem més diferències ja que la transició energètica està a la cua per altres factors. Mentre els fabricants s'actualitzen i demanen a crits un canvi de paradigma, el ritme no és prou atractiu per una implementació de punts de recàrrega insuficients o unes polítiques del govern espanyol que no lideren a escala europea. Així doncs, pel que fa a la fabricació de vehicles electrificats, en els vuit primers mesos de l'any 2023, els híbrids endollables sumen un total de 106.879 unitats, que suposa un increment notable de la producció del 22,8% en comparació amb 2022. Per la seva banda, els elèctrics purs, fins al vuitè mes, acumulen 109.209 unitats, amb un increment d'un 53,3% en comparació del mateix període del 2022. Durant el 2023, s'han produït un total de 216.088 vehicles electrificats, un 36,5% més que l'any anterior, que representa el 13,4% de la fabricació nacional. Els increments són notoris, però les xifres d'impacte respecte als motors de combustió encara són baixos. De forma tímida, el client final s'atreveix més a l'híbrid per no apostar al 100% cap a les energies renovables.

Per tipus de vehicle, la fabricació de turismes, en comparació del mateix període del 2022, ha augmentat un 37,7%, al juliol, amb 161.001 unitats; i ha disminuït un 24,9% a l'agost, amb 71.417 unitats. Per la seva banda, la producció de vehicles comercials i industrials registra pujades tots dos mesos: al juliol d'un 21,9%, amb 43.141 unitats; i a l'agost del 21,8%, amb 20.420 unitats.