El Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) publica aquest dissabte la llei d'atenció a la clientela, una mesura que promet acabar amb les trucades no desitjades o 'spam', les renovacions de contracte no consentides o les ressenyes falses a internet.
Aquesta normativa, que entrarà en vigor diumenge, va ser aprovada el passat 11 de desembre per l'últim ple del Congrés d'aquest any, després d'iniciar el seu camí el 2011 i necessitar més d'una dècada per culminar el seu recorregut.
Amb aquesta legislació, les empreses estaran obligades a identificar les seves trucades comercials amb un codi numèric específic i els operadors de telecomunicacions hauran de bloquejar les trucades que no compleixin aquests criteris, i serà l'Administració Pública la responsable de validar prèviament els protocols i patrons tècnics que desenvolupin els operadors per detectar aquest tipus de trucades.
També es busca garantir que el 95% de les trucades que rebin siguin ateses en una mitjana de temps inferior a tres minuts i no es podran atendre només per contestadors automàtics o intel·ligència artificial, sempre haurà d'existir l'opció de parlar amb un operador humà.
Les reclamacions dels clients hauran de ser ateses en un termini màxim de 15 dies i es busca acabar també amb les despeses de gestió ocultes. A més, les empreses de més de 250 empleats o facturació superior a 50 milions d'euros hauran d'oferir atenció a la clientela en les llengües cooficials a les comunitats autònomes on el català, l'euskera o el gallec siguin llengua cooficial, en el qual ha estat el punt més polèmic d'aquesta normativa, al qual s'oposava el Partit Popular.
Aquesta normativa ha suscitat les crítiques de la patronal DigitalES, que representa el sector de les telecomunicacions i operadors de serveis digitals a Espanya, que creu que la llei no acabarà amb les trucades comercials no desitjades en excloure de l'obligació d'identificació i control comercialitzadores de serveis de llum, gas o telefonia amb menys del 5% de quota de mercat.
També ha advertit la patronal del risc que quedin bloquejades trucades comercials permeses per la llei perquè els sistemes es basaran en criteris tècnics que, al seu judici, no permetran discriminar si una trucada és comercial o d'un altre tipus, o si compta o no amb el consentiment del consumidor.