L'economia catalana ha començat l'any amb un ritme de creixement superior al del conjunt de l'Estat i molt per sobre del de la Unió Europea. Segons l'estimació avançada publicada aquest divendres per l'Institut d'Estadística de Catalunya, el PIB va augmentar un 2,9% en termes interanuals entre gener i març. Aquesta xifra situa Catalunya dues dècimes per sobre de la variació experimentada per l'economia espanyola en el mateix període, que va ser del 2,7%, i molt per sobre del creixement de l'1,0% registrat a la UE. En termes intertrimestrals, Catalunya va créixer un 0,6%, la mateixa taxa que Espanya i cinc dècimes més que la mitjana comunitària (0,1%).
Tots els sectors d'activitat mantenen taxes de variació positives, però amb comportaments dispars. La gran sorpresa positiva ha estat el sector serveis, que ha registrat un increment interanual del 3,7%, vuit dècimes per sobre del 2,9% del quart trimestre del 2025. Segons els indicadors d'activitat disponibles, les branques que més han contribuït a aquest impuls són l'hostaleria i la restauració, que es beneficien de la bona temporada turística; les activitats de programació i consultoria informàtica, que continuen amb la seva tendència alcista; i el comerç al detall, que ha mantingut un bon ritme de vendes. Aquesta acceleració dels serveis contrasta amb la moderació observada en els sectors productius de béns.
La indústria modera el seu creixement
El sector industrial ha registrat una taxa interanual del 0,6%, sis dècimes menys que l'1,2% del trimestre anterior. Malgrat aquesta desacceleració, el balanç continua sent positiu. Les branques que més han contribuït al creixement industrial han estat la indústria farmacèutica, que manté un bon ritme d'exportacions; la fabricació de maquinària i equip; i la indústria de reparació de maquinària, que reflecteix l'alta ocupació de la capacitat productiva. La desacceleració industrial s'explica, en part, per l'impacte de l'encariment de l'energia i per la moderació de la demanda en alguns mercats europeus.
El sector de la construcció ha mostrat una taxa de variació de l'1,2%, un punt i vuit dècimes inferior al 7,2% registrat en el darrer trimestre del 2025. La desacceleració és significativa, però la construcció continua sent un dels sectors amb millor comportament en termes de creació d'ocupació. El sector agrícola, per la seva banda, ha registrat una variació interanual de l'1,2%, després d'un any 2025 en què va acumular taxes positives elevades gràcies a la recuperació de les collites. Les condicions climàtiques favorables del primer trimestre han permès consolidar aquesta tendència.
Catalunya manté el diferencial positiu respecte a l'àrea euro
L'evolució del PIB català confirma que l'economia de la regió manté un diferencial positiu respecte a la mitjana de l'economia espanyola i, molt especialment, respecte a la de la zona euro. Aquest diferencial s'explica per l'exposició més gran de Catalunya als sectors industrials i de serveis avançats, que estan creixent a ritme més elevat que les economies més dependents del consum intern o de l'energia. Els analistes consultats destaquen, però, que la desacceleració de la indústria i la construcció són un senyal d'alerta que caldrà seguir en els pròxims trimestres. L'impacte de la guerra a l'Orient Mitjà en els preus de l'energia i la incertesa geopolítica continuen sent els principals riscos per al manteniment del ritme de creixement.
Més enllà de les dades conjunturals, l'informe de l'Idescat posa de manifest un canvi estructural en l'economia catalana. Les activitats de programació i consultoria informàtica, juntament amb la indústria farmacèutica i els serveis professionals, s'estan consolidant com els principals motors del creixement. Aquests sectors, que són intensius en capital humà i en tecnologia, permeten a Catalunya mantenir un ritme de creixement superior al de la mitjana europea fins i tot en un context de crisi energètica. El repte per als pròxims anys serà mantenir aquesta especialització sense descuidar els sectors tradicionals, que encara donen feina a una part important de la població activa. L'evolució del primer trimestre del 2026 és, en conjunt, positiva, però no permet cantar victòria davant la incertesa global.