Foment del Treball ha actualitzat les seves dades sobre dèficit d’inversió i infradotació d’inversió pública del conjunt de les institucions públiques a Catalunya que assoleix una xifra propera als 40.000 milions d’euros. Aquesta xifra surt de la menor dotació que des de 2009 pateix l’economia catalana pel conjunt d’administracions. Foment demana redreçar la situació i no fer pagar la reducció d’aquesta despesa pública collant i reduint de manera tan intensa la inversió pública com s’ha fet en el darrer període.

Un cop feta aquesta anàlisi, també han demanat una inversió recurrent equivalent al 2,2% del PIB, basada en una planificació realista i que s’executi en el temps i forma planificada de manera que es garanteixi el benestar i la qualitat de vida de la ciutadania davant els problemes i reptes que planteja el futur. El president de Foment, Josep Sánchez Llibre, ha indicat que “la falta d’inversió ens arrossega a un dèficit d’infraestructures cada cop més gran”. El líder de la patronal també ha demanat una cimera d’urgència per acordar el traspàs total de Rodalies al govern català: “Si ambdues parts tenen la voluntat d’efectuar el traspàs íntegre que ho facin de manera immediata per respecte als 300.000 usuaris diaris de Renfe a Catalunya”.

Els 4 eixos amb greus dèficits

Per la seva banda, la presidenta de la comissió d’Infraestructures de Foment, Anna Cornadó, ha exposat que “cal revertir la infradotació d’inversió pública en infraestructures, per potenciar el creixement” i ha afegit que “no pot ser per tant de temps l’eina per reduir el dèficit públic, com mostren les dades de Foment del Treball”. Al seu torn, el president de la Cambra de Contractistes, Lluís Moreno, ha assenyalat que “una anàlisi sobre la dotació d’infraestructures a 15 regions europees similars a Catalunya, mostra una manca en termes relatius d’infraestructures de transport, especialment a carreteres, excepte autopistes, ferrocarrils, ports i aeroports pel que fa a aquest darrer a mercaderies”.

Amb les dades analitzades es constaten dèficits destacats. I per visualitzar el que podria haver representat aquesta manca d’inversió han ensenyat, a mode d’exemple, un conjunt de simulacions que indica que només havent-se donat el mateix nivell d’inversió pública que s’ha donat en els principals països de la UE de mitjana. Aquesta xifra disparada surt, especialment, de la manca d'inversió en quatre eixos.

D'una banda, la inversió en energia fotovoltaica i eòlica. A Catalunya, la producció elèctrica amb fonts d’energia renovable se situa al voltant del 17% del total, lluny del 45% que es produeix a l’Estat. De l'altra, la millora de la garantia de subministrament d’aigua a Catalunya. Actualment, es preveu que Catalunya entri en fase d’emergència per sequera al setembre d’enguany si no plou de manera suficient en els pròxims mesos. Els territoris que concentren la major part de la població, com són Barcelona i la seva àrea metropolitana, zones proveïdes per les conques dels rius Ter i Llobregat, estan patint la pitjor situació hídrica de les últimes dècades. Concretament, les reserves d’aigua del país es troben en el 25% de la seva capacitat, molt per sota del 60% d’ara fa un any.

El problema de Rodalies

Un altre dels capítols que sempre es repeteix és la millora de Rodalies de Catalunya. La manca crònica d’inversió al servei de Rodalies i la greu afectació que va patir a conseqüència de les obres de la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona, que varen provocar innombrables avaries i retards, van ser el punt culminant de la degradació del servei, que va perdre milers d’usuaris. El malestar generat per l’estat de Rodalies va portar al Ministerio de Fomento a la redacció del Plan de Infraestructuras Ferroviarias de Rodalies de Barcelona 2008-2015 valorat en 4.000 milions d’euros, del qual només se n’ha invertit una mínima part. Foment calcula que si s’hagués fet una inversió addicional de 10.000 milions d’euros durant els darrers 14 anys en Rodalies de Catalunya, no només s’hagués executat la totalitat del pla de 2008-2015, sinó que es podria haver avançat l’actual pla de Rodalies 2020-2030 i haver recuperat 10 anys d’inversions. Ara la situació seria menys greu que l’actual, on les afectacions continuen sent greus, com ara la recent incidència a l’R2 Sud de Rodalies per l’incendi al quadre de senyals de l’estació de Gavà i on les afectacions es poden allargar fins a tres o quatre setmanes.

I, per acabar, executar les infraestructures de transport necessàries a Catalunya. En comparació amb altres regions europees similars, i tenint en compte el PIB, la població i el territori, manté necessitats significatives no satisfetes en infraestructures de transport de mercaderies via avió, carreteres, ports de mercaderies i ferrocarrils, així com mancances en el manteniment de les infraestructures existents, i un dèficit de dotació d’infraestructures i equipament per a ciutadans, especialment, aigua, sanitat, educació, medi ambient, i telecomunicacions, en comparació amb els països de referència com Alemanya, el Regne Unit i Itàlia.