El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts, per segona vegada, la creació de l'Autoritat de Defensa del Client Financer, un projecte de llei que va quedar a l'aire al final de l'anterior legislatura perquè no hi va haver temps a què el Senat donés el seu vistiplau, informa l'agència EFE.

Segons ha explicat el ministre d'Economia, Carlos Cuerpo, en la roda de premsa posterior al Consell, aquest és un dels projectes més importants d'aquest inici de legislatura i ara es remet a les Corts per a la seva tramitació parlamentària, d'on espera que surti amb un ampli suport, igual que va succeir en la passada legislatura.

L'Autoritat integrarà els serveis de reclamacions dels tres organismes supervisors existents, el Banc d'Espanya, la Comissió Nacional del Mercat de Valors i la Direcció General d'Assegurances i Fons de Pensions, i permetrà als clients elevar les seves queixes de forma gratuïta i obtenir una resposta en un termini màxim de 90 dies.

El ministre ha posat com a exemple diversos supòsits que podrien ser objecte de reclamació, com quan l'entitat cobra al client una comissió que no obeeix a cap servei contractat, o quan se li torna un rebut sense informar-lo abans o quan una companyia asseguradora denega pagar una indemnització per un sinistre que hauria de ser cobert.

La creació l'Autoritat de Defensa del Client Financer "completa el sistema de protecció i inclusió dels clients financers, després de l'adopció dels protocols d'inclusió financera per a majors i en l'àmbit rural i l'aprovació dels Codis de Bones Pràctiques, que van ampliar el marc preventiu de suport a les famílies", ha explicat el ministre.

De fet, el projecte reforça el paper d'aquests protocols, assimilant-los a normes de conducta que seran d'obligat compliment una vegada subscrits, podent ser objecte de reclamació en cas d'incompliment.

Així mateix, amb aquesta nova autoritat, es reforça la inclusió financera a través de l'atenció personalitzada, tant per l'Autoritat, com per les entitats financeres, especialment a persones grans, amb discapacitat i col·lectius vulnerables que desitgin presentar reclamacions.

El text inclou el conjunt d'entitats que podran ser objecte de reclamació, que són les entitats supervisades, els serveis fintech i de criptoactivos i els serveis de préstecs al consum o de crèdit immobiliari.

Es recull, així mateix, el tipus de reclamacions que podran presentar-se, que podran tenir o no contingut econòmic, i s'inclouen les queixes per l'incompliment d'obligacions d'informació o l'obertura de comptes de pagament bàsics.

Les resolucions tindran caràcter vinculant, és a dir, seran d'obligat compliment per a l'entitat financera quan l'import reclamat sigui inferior a 20.000 euros.

L'Autoritat es finançarà mitjançant una taxa que abonaran les entitats financeres i que serà variable en funció del nombre de reclamacions a cada entitat i de les que siguin resoltes a favor del client, ha afegit el ministre, que ha assenyalat que és un incentiu perquè les entitats vagin millorant el tracte a la seva clientela.

Així mateix, es reforça el dret d'accés al compte de pagament bàsic, dirigit especialment a col·lectius vulnerables, simplificant els procediments i documentació requerida.

Finalment, es facilita el tancament telemàtic de comptes bancaris perquè la seva senzillesa sigui semblant a la de l'obertura, explica el ministeri en una nota remesa aquest dimarts.