Si has tingut un o més fills pots sol·licitar el complement per reduir la bretxa de gènere, juntament amb el tràmit de sol·licitud de la teva pensió de jubilació, incapacitat o viduïtat. El complement va entrar en vigor el febrer de 2021 i beneficia les pensions aprovades a partir d'aquesta data. Aquest complement per reduir la bretxa de gènere està relacionat amb el possible perjudici en la carrera professional en els períodes posteriors a tenir un fill/a, patit de forma aclaparadora per les dones, i és una de les principals causes de l'existència de la bretxa de gènere en la quantia de la pensió.
Com sol·licitar-lo
Pots sol·licitar-lo juntament amb el tràmit de sol·licitud de la teva pensió a l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) o a l'Institut Social de la Marina en el cas de treballadors del mar. Si disposes de cl@ve, DNI electrònic o certificat digital, podràs fer-ho còmodament des del portal La teva Seguretat Social.
Si no disposes d'aquests mètodes d'identificació, pots sol·licitar-lo a través de la plataforma habilitada per l'INSS per a sol·licitud i tràmits de prestacions de la Seguretat Social, disponible en aquest enllaç. En la sol·licitud corresponent hauràs de marcar la casella específica per a la sol·licitud d'aquest complement i omplir les dades relatives al teu fill o fills. Si tens algun dubte, pots trucar al 901 166565 o al 915421176, línies d'atenció telefònica de l'Institut Nacional de la Seguretat Social. Si prefereixes realitzar el tràmit presencialment pots sol·licitar cita prèvia, aquí t'expliquem com fer-ho.
Detalls i requisits
La quantia del complement es fixarà en la corresponent Llei de Pressupostos Generals de l'Estat de cada any. El complement per a la reducció de la bretxa de gènere de les pensions contributives de la Seguretat Social queda fixat per a 2025 en 35,90 euros mensuals per cada fill o filla, amb el límit de quatre vegades aquest import. El complement no es té en compte en l'aplicació del límit màxim de les pensions contributives ni per determinar el complement per a pensions inferiors a la mínima.
Els requisits per poder beneficiar-se'n són:
- Estar adscrit a qualsevol règim del sistema de la Seguretat Social i sol·licitar una pensió contributiva de jubilació, d'incapacitat permanent o de viduïtat. És a dir, el complement se sumarà a les pensions de jubilació ordinària, jubilació anticipada voluntària, incapacitat permanent i viduïtat.
- Els complements que poguessin ser reconeguts en qualsevol dels règims de Seguretat Social seran incompatibles entre si. S'abonarà en el règim en el qual el causant de la pensió tingui més períodes d'alta.
- Tenir un o més fills inscrits en el Registre Civil.
- Si és un home, ha d'acreditar els requisits addicionals que pot trobar aquí, a la pestanya requisits.
En aquesta guia pràctica trobarà resposta a tots els dubtes sobre aquest complement que ve a substituir l'anterior complement de maternitat.