Mentre bona part de l'Estat veu com el mercat hipotecari es refreda, Catalunya ha aconseguit tancar el mes de juliol amb un balanç positiu. Segons les dades que acaba de publicar l'Institut Nacional d'Estadística (INE), a Catalunya s'hi van constituir 8.858 hipoteques sobre habitatges, una xifra que representa un 4,9% més que el mateix mes de l'any passat. La dada agafa relleu quan es compara amb el conjunt de l'Estat, on les operacions van caure un 3,49%. És a dir, Catalunya no només ha crescut, sinó que ho ha fet en un context general de retrocés. Aquest comportament divergent no és un fet puntual. Respon a una combinació de factors que van des de la fortalesa del mercat laboral català fins a la dinàmica pròpia del seu mercat immobiliari, passant per l'evolució dels tipus d'interès i la competència entre entitats financeres.
L'augment del nombre d'hipoteques no és l'única dada rellevant. El capital mobilitzat també s'ha incrementat de manera significativa. Durant el juliol, a Catalunya es van prestar 1.736 milions d'euros per a la constitució d'hipoteques sobre habitatges, un 9,9% més que fa un any. Si la comparació es fa amb el mes anterior, el creixement encara és més accentuat: el capital prestat va pujar un 10,7% respecte al juny. Que el capital creixi per sobre del nombre d'operacions indica que l'import mitjà de les hipoteques també està augmentant. Això vol dir que no només es fan més préstecs, sinó que a més es fan per quantitats més elevades. Aquest fenomen pot estar relacionat amb l'encariment dels habitatges, que obliga els compradors a demanar més diners per finançar les seves adquisicions, o bé amb una disposició més elevada de les entitats financeres a concedir crèdits de més quantia.
Més enllà de l'habitatge
Si s'amplia la mirada per incloure tota mena de finques i no només els habitatges, les xifres també són destacables. A Catalunya es van constituir un total d'11.169 hipoteques durant el juliol, amb un desemborsament de capital de 2.448 milions d'euros. D'aquestes, 73 van ser sobre finques rústiques i 11.096 sobre finques urbanes. Dins de les hipoteques constituïdes sobre finques urbanes, la distribució queda de la manera següent: 8.858 van correspondre a habitatges, 45 a solars i 2.193 a altres tipus de finques urbanes. Aquesta composició mostra que l'habitatge continua sent el principal motor del mercat hipotecari català, però també que hi ha una activitat significativa en altres segments, com els solars i els locals comercials o industrials. Un altre aspecte que revelen les dades de l'INE és la intensitat amb què es produeixen canvis en les condicions dels préstecs ja existents.
Durant el juliol, el nombre d'operacions que van canviar d'entitat, les anomenades subrogacions al creditor, va ser de 92. Aquesta xifra, tot i ser modesta, indica que hi ha moviment entre les entitats financeres a l'hora de captar clients amb hipoteques ja signades. Pel que fa a les subrogacions al deutor, és a dir, els casos en què va canviar el titular del bé hipotecat, se'n van registrar 420. Aquest tipus d'operacions solen estar vinculades a transmissions d'habitatges entre familiars, herències o canvis en la titularitat dels immobles. A més, es van registrar 1.790 hipoteques amb canvis en les seves condicions, de les quals 1.278 van ser per novació.
La novació és un mecanisme que permet modificar les condicions d'un préstec sense necessitat de cancel·lar-lo i signar-ne un de nou, i sol utilitzar-se per renegociar tipus d'interès, ampliar terminis o ajustar quotes. La part menys visible, però igualment important d'aquestes estadístiques són les cancel·lacions. Durant el juliol es van cancel·lar 8.675 préstecs sobre finques a Catalunya. D'aquestes cancel·lacions, 6.760 van correspondre a habitatges, 108 a finques rústiques, 1.675 a finques urbanes i 132 a solars. Aquest volum de cancel·lacions és habitual en un mercat dinàmic, ja que reflecteix tant les amortitzacions anticipades de préstecs com les operacions de refinançament en què una hipoteca es cancel·la per substituir-la per una altra amb millors condicions. També pot estar relacionat amb la venda d'habitatges, ja que quan es ven una casa hipotecada, normalment es cancel·la el préstec associat.
