El 34,4% dels autònoms ha declarat que no tindrà vacances durant els mesos de juliol i agost. No obstant això, comparat amb el 2025, les dades mostren que els autònoms que han decidit prendre's uns dies de descans aquest estiu s'han incrementat lleugerament, segons un informe realitzat per la Federación Nacional de Asociaciones de Trabajadores Autónomos (ATA).
Gairebé la meitat dels autònoms, el 46,2%, afirma que sí que té previst prendre's uns dies de vacances aquest estiu. Per contra, un 23% ha assenyalat que no gaudirà de cap dia de descans durant tot l'any 2026, ha explicat aquest dimecres el president d'ATA, Lorenzo Amor.
La resta del col·lectiu s'ha dividit entre un 11,4% que ha decidit traslladar les seves jornades de descans a una altra època de l'any i un 13% que encara es mostra indecís i no ha concretat els seus plans. D'altra banda, el 5% restant manifesta no saber-ho i un 1,4% prefereix no contestar.
En aquest context, el 46,2% dels autònoms que sí que preveu gaudir d'uns dies de descans ha augmentat 2,5 punts percentuals en comparació amb l'estiu del 2025 (43,7%). Per la seva part, el percentatge d'aquells que tenen totalment clar que no es prendran vacances enguany s'ha reduït al 23% (dos punts menys que el 25% registrat l'any anterior). Paral·lelament, l'informe destaca que vuit de cada deu autònoms (80,8%) que no agafaran vacances enguany ho fan per motius "estrictament" econòmics o per la impossibilitat de delegar la gestió del seu negoci.
La millor època de l'any
Així mateix, un 14,4% dels treballadors per compte propi ha assenyalat que l'estiu és l'època de més activitat en el seu sector i directament no s'ha plantejat descansar, mentre que un 1,8% evita parar a causa que acaba d'iniciar el seu negoci i considera que no li convé interrompre l'activitat en plena arrencada.
Quant als que encara no ho tenen decidit, ATA ha analitzat que el 60,6% d'aquest col·lectiu ha vinculat directament la seva decisió d'última hora a com vagi el negoci en les pròximes setmanes. El segueix un 18,1% de professionals que ha argumentat que sol prendre aquestes decisions sobre la marxa, mentre que un 10,6% ha al·ludit a altres motius diversos.
En conjunt, tot i que el 62,5% dels autònoms ha manifestat que sol prendre's de manera habitual alguns dies de descans, el 32,9% del col·lectiu ha acumulat més de 365 dies consecutius sense interrompre la seva activitat professional. En aquest sentit, des d'ATA han considerat que, el "més alarmant" de l'enquesta ha estat que el 19,1% dels treballadors per compte propi ha confessat que encadena tres anys o més sense agafar vacances, consolidant una situació d'"esgotament" dins del teixit productiu.