El vicepresident de la Comissió Europea per al Pacte Verd Europeu, Frans Timmermans, ha anunciat aquest dissabte un acord amb Alemanya per a l'aixecament del seu vet a la prohibició de motors de combustió el 2035. "Hem arribat a un acord amb Alemanya sobre l'ús futur de combustibles sintètics als automòbils", ha anunciat Timmermans en el seu compte de Twitter. Brussel·les havia plantejat un possible encaix dels combustibles sintètics en el marc de les negociacions per a la prohibició de la venda dels vehicles de combustió a la Unió Europea (UE) a partir de 2035, una mesura que havia quedat paralitzada a causa que el Govern alemany vol incloure aquest tipus de carburants en l'acord. El Govern italianano, no obstant això, va matisar aquest diumenge l'acord i va considerar que les negociacions no estan acabades. D'altra banda, el mateix dissabte el Govern espanyol va mostrar la seva satisfacció pel final d'aquest "situació estranya".

El polític neerlandès va afegir que ara l'Executiu comunitari treballarà en "aconseguir que s'adopti el reglament d'estàndards de CO2 per a automòbils com més aviat millor" i que la Comissió "continuarà ràpidament amb els passos legals necessaris per implementar el fonament de dret 11". Divendres passat, el canceller alemany, Olaf Scholsz, ja havia insistit que Berlín i Brussel·les serien capaços d'arribar a un acord perquè el país aixequés el vet. "Sé que el periodisme també forma part la indústria de l'entreteniment i li sembla una ximpleria que ens posem d'acord, però ocorrerà", va dir en to jocós el mandatari alemany en una roda de premsa després de la cim europea celebrada a Brussel·les, preguntada pel bloqueig alemany a aquesta mesurada estrella de la política climàtica de la Unió Europea.

La prohibició de comercialitzar vehicles de combustió -inclosos els de gasolina, dièsel i híbrids- a partir de 2035, es va ajornar sense nova data pels dubtes d'últim moment expressats per Alemanya i Itàlia i secundats per altres països de la Unió Europea com Polònia i Bulgària, i que podrien posar en risc l'adopció de la nova norma, que forma part del paquet climàtic que la UE vol impulsar aquesta legislatura per reduir almenys en un 55% les emissions contaminants del bloc en l'horitzó de 2030 i respecte a les de 1990.

La mesura ja es va aprovar en el ple del Parlament Europeu del passat 14 de febrer, però va ser en les negociacions a nivell d'ambaixadors on Alemanya va mostrar les seves reticències sobre un acord entre institucions (Comissió Europea, Parlament Europeu i Consell d'Europa) que ja es va acordar la tardor passada. "Ara treballarem perquè s'adoptin els estàndards de CO2 per a automòbils com més aviat millor", ha afegit Timmermans, abans d'avisar que el marc legal per a l'encaix dels combustibles sintètics només es desenvoluparà quan l'acord de base sigui desbloquejat i adoptat pels 27. Fa uns dies, els 27 van arribar a un acord per descarbonitzar el sector marítim.

Ajornat el passat 3 de març

Brussel·les havia plantejat un possible encaix dels combustibles sintètics en el marc de les negociacions per a la prohibició de la venda dels vehicles de combustió a la Unió Europea (UE) a partir de 2035, una mesura que havia quedat paralitzada a causa que el Govern alemany vol incloure aquest tipus de carburants en l'acord. L'últim pas per a l'adopció definitiva de la prohibició de comercialitzar vehicles de combustió -inclosos els de gasolina, dièsel i híbrids- a partir de 2035 va quedar ajornat el passat 3 de març pels dubtes d'últim moment expressats per Alemanya i Itàlia.

Aquesta nova norma forma part del paquet climàtic que la UE vol impulsar aquesta legislatura per reduir almenys en un 55% les emissions contaminants del bloc en l'horitzó de 2030 i respecte a les de 1990. La mesura ja es va aprovar en el ple del Parlament Europeu del passat 14 de febrer, però va ser en les negociacions a nivell d'ambaixadors on Alemanya va mostrar les seves reticències sobre un acord entre institucions que ja es va acordar la tardor passada. "Ara treballarem perquè s'adoptin els estàndards de CO2 per a automòbils com més aviat millor", ha afegit Timmermans.

Per la seva part, el ministre alemany de Transportes, Volker Wissing, impulsor del canvi, ha manifestat per la seva part en el seu compte de Twitter que "els vehicles amb motor de combustió interna podran continuar matriculant-se després de 2035 si es proveeixen exclusivament amb combustibles neutres en emissions de CO2". "Europa continua sent tecnològicament neutral", ha afegit el ministre liberaldemòcrata. Una vegada resolta la disputa amb Alemanya, es dilueix la minoria de bloqueig en el Consell que va formar amb Itàlia per frenar la mesura i només queda que l'assumpte torni a l'agenda d'un pròxim consell de ministres europeu per sotmetre l'adopció definitiva a la votació dels 27

L'envit de Berlín va trobar cert suport de països com Eslovàquia, la República Txeca, Itàlia, Hongria, Polònia i Bulgària. En canvi, ha generat desconcert i rebuig en bona part de la resta d'Estats membres, entre ells Espanya, que s'han mostrat aclaparats pel canvi de posició just abans del procediment d'aprovació formal, una driblatge polític tan inusual que no es recorden maniobres similars en el passat. Fonts de la Comissió Europea consultades per EFE al llarg d'aquest mes han sostingut sempre que l'Executiu comunitari no estava disposat a tocar el text legal, encara que Brussel·les sí que s'oferia a trobar algun tipus de declaració addicional que descongestionés el problema i un calendari d'accions