El bloqueig del Mar Roig, que ha disparat el cost del comerç entre Àsia i Europa, amenaça de desestabilitzar cadenes de muntatge d'indústries especialment sensibles als retards, com la de l'automòbil, i elevar els preus per als consumidors.

Les demores en l'arribada de productes clau per al sector alimentari com a oli de palma, blat, blat de moro i arròs poden contribuir així mateix a impulsar els preus, segons els experts consultats per EFE, en un moment en el qual els bancs centrals continuen vigilant de prop la inflació.

També es manté alerta davant de la crisi el sector tèxtil, particularment dependent dels lliuraments internacionals. En l'automoció, Volvo i Tesla s'han vist obligades a suspendre alguns segments de la seva producció a Europa per falta de components i Michelin ha desactivat part de la fabricació en els seus quatre centres espanyols davant de la caiguda en les existències cautxú.

Marques com Seat, Renault i Ford han indicat a EFE que les seves cadenes treballen ara per ara amb normalitat, mentre que Stellantis, matriu de Citroën, Opel i Peugeot, entre d'altres, ha recorregut al transport aeri per compensar retards puntuals en alguns vaixells, un contratemps que, assegura, gairebé no ha tingut impacte en la fabricació. Volkswagen subratlla que no preveu "restriccions significatives" en les seves plantes.

Fonts del sector assenyalen que la indústria està preparada per posar en pràctica lliçons apreses durant la pandèmia de coronavirus, quan les cadenes de muntatge van millorar la seva flexibilitat per emmotllar-se a interrupcions en l'arribada de determinats components.

Des del Club d'Exportadors i Inversors Espanyols, que agrupa a empreses amb activitat internacional, subratllen que "hi haurà retards, però no escassetat" de productes. Davant de la perspectiva que el conflicte amb els rebels hutíes del Iemen que està bloquejant la circulació en ambdós sentits del canal de Suez s'enquisti durant mesos, algunes empreses estan fent provisió de béns per assegurar-se el gènere en els seus lineals, ressalten els experts.

Increment de preus

El coordinador del grup de treball Àsia-Pacífic del Club d'Exportadors, Ramón Gascón, adverteix EFE que "els preus encara no s'han traslladat al consumidor, però acabarà ocorrent si la situació s'allarga". Destaca, alhora, que el cost del transport representa un percentatge reduït del preu final dels productes, per la qual cosa les pujades atribuïbles directament a l'increment dels nolis marítims serà limitada.

El gestor d'actius Ostrum Asset Management afirma per la seva part que si bé no s'anticipa un "xoc inflacionista" similar al de 2021, la interrupció de les rutes comercials que han deixat de ser segures pot ser un catalitzador de pujades en el futur. Les principals navilieres del món, incloses Maersk, Hapag-Lloyd i la Mediterranean Shipping Company (MSC), han suspès totes les seves operacions al Mar Roig per evitar atacs als seus vaixells, que ara han d'envoltar el cap de Bona Esperança per arribar a Europa, la qual cosa suma entre dos i tres setmanes de viatge.

El cost d'un contenidor de 40 peus (12,19 metres de llarg) per transportar mercaderia des de la Xina i l'est d'Àsia al nord d'Europa s'ha disparat fins a 5.410 dòlars, segons de la plataforma logística Freightos. La tarifa s'ha multiplicat per 3,3 des del 22 de desembre.

Els vaixells petroliers s'han vist fins ara menys afectats que els portacontenidors, el que ha contribuït a contenir la pujada del cru, però aquest escenari està començant a canviar. Shell s'ha sumat aquesta setmana a BP en la congelació de les seves operacions al Mar Roig i Qatar ha desviat els seus enviaments a Europa de gas natural liquat.

Un dels models amb qui treballa la Hisenda britànica (HM Treasury) preveu que la crisi elevi en més de 10 dòlars el barril de petroli i fins a un 25 % el preu del gas natural, un increment que pot contribuir així mateix a la inflació en la resta de sectors econòmics.

"Res de tot això no es resoldrà en una qüestió de dies ni de setmanes, desafortunadament, i en aquest cas les pertorbacions no faran més que escalar", assenyala a EFE Marco Forgione, director general de l'Institute of Export & International Trade. El conflicte "té el potencial d'escalar de maneres inesperades i tenir un impacte encara major al comerç global", sosté el responsable del grup d'empreses exportadores i importadores.

Impacte a Espanya

El comerç entre Àsia i Espanya assoleix un valor anual de 135.000 milions d'euros. La major part dels intercanvis són importacions, però el bloqueig també afectarà les exportacions del sector primari espanyol, entre d'altres. El ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, assegura que les incidències detectades fins ara no són greus, encara que "és evident que hi ha unes indústries que han de replantejar estratègies logístiques a curt termini".

Una de les rutes comercials més afectades és la que uneix Espanya amb la Xina, el quart soci comercial internacional del país, només per darrere de França, Alemanya i Itàlia. En el primer semestre de 2023, les importacions des del país asiàtic van sumar 22.375 milions d'euros, segons dades de la Fundació Consell Espanya Xinesa, i les exportacions 3.739 milions.

Espanya compra al gegant asiàtic equips d'oficina, maquinària, productes químics, tèxtils, joguines, calçat, automòbils i altres béns de consum com electrodomèstics i mobles, i li ven principalment productes químics, carnis i matèries primeres, així com productes pesquers, lactis, fruites i hortalisses, i begudes.