El Banc Central Europeu (BCE) amplia a tots els bancs centrals del món l'accés d'emergència als euros en un moment en què les relacions entre Europa i altres països canvien a causa de les guerres comercials i altres tensions geopolítiques.

La presidenta del Banc Central Europeu (BCE), Christine Lagarde, va anunciar aquest dissabte a la Conferència de Seguretat de Munic que el BCE ha decidit ampliar l'accés als euros mitjançant acords de recompra (repos) a tots els bancs centrals de fora de l'eurozona i de forma permanent.

Lagarde va considerar que el BCE "necessita estar preparat per a un entorn més volàtil".

Tensions més freqüents en els mercats

"Les tensions en els mercats financers es tornaran probablement més freqüents", atès que "la política industrial es torna més assertiva, augmenten les tensions geopolítiques i les cadenes de subministrament es veuen interrompudes", va afegir Lagarde a Munic.

"Hem d'evitar una situació on la tensió provoqui vendes forçoses de valors denominats en euros als mercats de finançament globals, que podrien danyar la transmissió de la nostra política monetària", va dir Lagarde.

En cas que hi hagi una escassetat de liquiditat en euros, pugen els tipus d'interès en els mercats financers i per això no es transmet la política monetària del BCE.

Lagarde va considerar que el BCE ha de donar als socis que vulguin realitzar transaccions en euros la confiança que la liquiditat en aquesta divisa estarà disponible si la necessiten.

El BCE vol augmentar la confiança per invertir, demanar préstecs o comerciar en euros en oferir liquiditat urgentment als bancs centrals de tot el món en cas que la necessitin si arriba un moment en què els mercats no funcionen bé.

"En un món on les dependències en la cadena de subministrament s'han transformat en vulnerabilitats de seguretat, Europa ha de ser una font d'estabilitat - per a nosaltres i per als nostres socis", va afirmar Lagarde.

Això és també part de la seguretat europea i el BCE compleix la seva funció, va agregar la seva presidenta.

El BCE amplia l'accés permanent a la facilitat de liquiditat en euros mitjançant acords de recompra a tots els bancs centrals de fora de l'eurozona, llevat que estiguin exclosos per blanqueig de diners, finançament del terrorisme o sancions internacionals, com Rússia.

El BCE va introduir el 2020 una facilitat d'acords de recompra per a bancs centrals com a suport preventiu per fer front a les necessitats de liquiditat fora de la zona de l'euro relacionades amb la pandèmia.

La facilitat anomenada EUREP permet als bancs centrals prendre prestat euros a canvi de deute denominat en euros emès pels governs de la zona de l'euro i institucions supranacionals.

Fins ara, aquest accés als euros mitjançant acords repo estava limitat a només vuit països de la Unió Europea (UE), Romania, Hongria, Albània, Andorra, la República de Macedònia del Nord, San Marino, Montenegro i Kosovo.

Aquesta oferta de liquiditat a curt termini, que complementa les línies d'intercanvis de divises swaps, és atractiva només sota condicions de mercat adverses.

Augmentar la importància internacional de l'euro

Els bancs centrals de fora de la zona de l'euro poden prendre prestat a partir de juliol fins a 50.000 milions d'euros a canvi de valors denominats en euros emesos per governs centrals o regionals de la zona de l'euro. Fins ara les quantitats eren molt més petites.

El banc central que rebi la liquiditat pot usar-la ara per al que vulgui.

Abans els bancs centrals havien d'utilitzar els euros obtinguts mitjançant els acords de recompra únicament per prestar als bancs del seu país.