L'associació Aerolínies per Europa (A4E) ha reclamat aquest divendres al Parlament Europeu que rebutgi una esmena relativa a la revisió del Reglament de Drets dels Passatgers Aeris que proposa que les companyies no puguin cobrar als viatgers que embarquin a la cabina una maleta com a equipatge de mà. "Què serà el següent? Crispetes i refrescos obligatoris amb cada entrada de cinema? El Parlament Europeu hauria de deixar que els viatgers decideixin quins serveis volen, per quins paguen i, el que és més important, per quins no", ha declarat la directora general de A4E, Ourania Georgoutsakou.
La directora de l'associació, que defensa a Brussel·les els interessos de companyies com Lufthansa, Ryanair, Air France-KLM, International Airlines Group (IAG), easyJet o Volotea ha assenyalat que "el mercat aeri europeu es basa en la llibertat d'elecció". "Obligar a portar una maleta de cabina obligatòria li lleva aquesta llibertat als passatgers i els obliga a pagar per serveis que potser no volen ni necessiten", ha apuntat.
Aerolínies per Europa sosté que l'esmena restringeix la llibertat d'elecció del consumidor, ja que suposaria "imposar una maleta de cabina amb rodes obligatòria per a tots els passatgers", el cost econòmic del qual es repartiria entre els bitllets de tots els passatgers del vol. "Les dades mostren que viatjar lleuger és l'opció escollida per centenars de milions de passatgers europeus. Espanya, un dels mercats aeris més grans d'Europa, més de 50 milions de passatgers (...) no van necessitar una peça addicional d'equipatge de cabina l'any passat i van tenir la possibilitat de no incloure-la en el preu del bitllet", ha declarat A4E. La resta del text en revisió es votarà el 24 de juny en la comissió de Transports del Parlament Europeu.
La polèmica esmena, a la que ha tingut accés EFE, es refereix a l'article 11 bis de la normativa, i estableix que "els passatgers tindran sempre dret a portar a bord un objecte personal, com una bossa petita, bossa de mà, motxilla o funda per a ordinador portàtil, sempre que pugui guardar-se de forma segura sota el seient davanter del passatger" amb "unes dimensions mínimes de 55x40x20 cm i un pes de 7 quilos". "Les companyies aèries no podran cobrar cap suplement o tarifa addicional al preu del bitllet d'avió per aquest objecte personal", ha recalcat.
El torn de l'Eurocambra per fixar la seva posició arriba després que els estats membres fessin el mateix el passat 5 de juny, durant un Consell de Ministres de Transport dels països de la UE. Les capitals van recolzar un canvi en la normativa comunitària que obliga les companyies a permetre que els viatgers embarquin gratuïtament amb un paquet personal, però també facilita que les aerolínies cobrin per l'equipatge de mà d'una mida "raonable" que els passatgers pugin a la cabina.
Confusions amb la mesura
Amb el vot en contra d'Espanya, Alemanya, Portugal i Eslovènia i amb l'abstenció d'Àustria i Estònia, van mantenir una referència que obre la porta a cobrar per les maletes. La posició dels països, no obstant això, reconeix que existeix confusió sobre quan es pot o no cobrar per l'equipatge de mà, com demostra que Espanya hagi multat amb 179 milions d'euros Ryanair, Vueling, EasyJet, Norwegian i Volotea per aquest i altres conceptes, encara que la sanció està recorreguda.
"S'ha de permetre als passatgers portar sense cost addicional objectes personals que constitueixin un aspecte necessari del seu transport en cabina, sempre que els esmentats objectes compleixin els requisits de seguretat aplicables i s'ajustin a criteris raonables de pes i dimensions", assenyala l'acord, que subratlla que existeix jurisprudència sobre això. La posició comuna dels països precisa que "s'entén per objecte personal una peça d'equipatge no facturat que constitueix un aspecte necessari del transport del passatger, que compleix els requisits de seguretat, i les dimensions màximes del qual són de 40x30x15 cm, o sempre que pugui col·locar-se sota el seient davanter".