El 95% dels espanyols ha percebut un augment general en els preus d'aliments i begudes a causa de la inflació, que ha encarit els costos, provocant que els consumidors redueixin el consum de determinats aliments. El 83% de la població assegura haver deixat de consumir oli d'oliva per aquest increment i el 63% creu que, en els últims mesos, ha augmentat dràsticament el seu preu.

Segons les dades de l'estudi realitzat per Appinio, la plataforma d'investigació de mercats, els enquestats creuen que els preus de determinats productes han augmentat: embotits (52%), productes lactis (51%), conserves (49%), pasta (49%), arròs (49%) i brioixeria (47%).

Els espanyols redueixen el consum d'aliments pel seu elevat preu

A causa d'aquestes fortes pujades dels preus, els espanyols estan canviant els seus hàbits a l'hora de comprar determinats aliments i begudes. Així, la població s'ha vist obligada a reduir el consum de nombrosos aliments com l'oli d'oliva (83%), el peix i el marisc (79%), la fruita i la verdura (72%) i la carn (60%), a conseqüència de l'augment dels preus, mentre que en el cas de les begudes, ha disminuït el consum d'aigua embotellada (47%), vi escumós (41%), vi negre (34%), begudes alcohòliques (33%) i sucs (32%).

Respecte als aliments més consumits per les llars espanyoles, la pasta, els ous, les fruites i les verdures són els que més consumeixen (90%). Això sí, l'oli d'oliva (89%), l'arròs (88%), el pa (87%), la llet (85%), els productes lactis (83%) i el peix i marisc (81%) són altres aliments en què els consumidors inverteixen els seus diners per cobrir la seva alimentació.

Respecte a les begudes, els resultats són més variats, ja que el líquid més consumit pels enquestats és el cafè (80%), seguit per l'aigua embotellada (74%), els refrescos (72%) i la cervesa (65%), mentre que els vins escumosos (21%) i les begudes alcohòliques (30%) són els líquids que menys consumeixen els espanyols. Respecte als refrescos, Coca-Cola (71%) i Fanta (15%) són les marques que lideren la llista dels més consumits pels espanyols, seguits de Mahou (27%) per a la cervesa i Larios (16%) amb referència a l'alcohol.

Supermercats preferits per fer la compra

D'altra banda, l'informe confirma que malgrat l'oferta tan nombrosa a l'hora de comprar un producte d'alimentació, tan sols el 8% dels enquestats afirma comprar productes d'aquesta categoria de forma online, mentre que gairebé el 80% ho fa en botigues físiques. De fet, els supermercats (79%), els hipermercats (46%) i les botigues d'alimentació o de barri (26%) són els canals més comuns pels quals els espanyols fan les seves compres d'alimentació.

Respecte a les cadenes on més compren els aliments els espanyols, Mercadona lidera la classificació amb el 44%, seguida per Carrefour (16%) i Lidl (15%), tant als supermercats com als hipermercats. D'altra banda, el menjar fora de casa s'ha convertit en un hàbit molt comú per als espanyols. L'estudi mostra que el 54% menja fora de casa una vegada a la setmana, davant aquells que directament no mengen mai fora (29%).