TV3 és una TV que té com a avantatge que s'adreça a uns espectadors que són 100% bilingües, dominen el català i entenen com a mínim un altre idioma: el castellà. Això permet que quan un programa emet entrevistes o tertúlies amb un convidat castellanoparlant no calgui subtitular-lo. L'idioma de la cadena és el català, tots els presentadors estan obligats a dominar-lo, amb resultats desiguals per ser benevolents, però els experts, tertulians i entrevistats sovint només parlen castellà.  Un problema endèmic dels catalans, i per tant també de TV3, és passar-se al castellà quan en una conversa entre catalans un dels integrants només enraona castellà. Passa massa sovint que els catalanoparlants aleshores renuncien a mantenir la seva llengua materna i es passin al castellà, gairebé sense voler. Sembla que costa tenir una conversa bilingüe amb un interlocutor parlant català i l'altre parlant castellà. A TV3 acaba de succeir al programa Onze, la tertúlia líder d'esports sobre Barça que dirigeix cada nit Xavi Valls. 

Joaquín Maroto i Xavi Valls, TV3

Xavi Valls necessita tertulians que siguin seguidors del Reial Madrid per crear debat però té un problema; costa trobar periodistes madridistes que parlin català. Siro López és un dels pocs que s'expressa, com pot però s'expressa, en català. Joaquín Maroto és un periodista madrileny de 65 anys, la quinta de Xavi Valls, que treballa al diari As i que per raons personals i familiars entén perfectament el català, i així ho ha expressat en diferents ocasions. A TV3 hi ha molts tertulians com ell que no parlen català però l'entenen: Pilar Eyre, Elisa Beni, Máximo Pradera, Cristina Fallarás o Juan Soto Ivars, un fitxatge controvertit de Matins quan el dirigia Lídia Heredia. Alguns hi són com a experts, en reialesa o en tribunals, altres merament com a opinadors. Però hi ha un requisit mínim: que entenguin el català, que no obliguin el presentador o la resta de tertulians a parlar castellà ni hagin de fer servir traducció simultània a l'orellera. Maroto compleix els requisits però aquest dilluns a l'Onze en alguns moments altres tertulians es van passar al castellà per respondre a Maroto. I a casa seva, un teleespectador, ex d'Esports de TV3, Xavier Bonastre, es va posar de molt mal humor:

Xavier Bonastre TV3

Bonastre molt contundent amb signes d'exclamació i renecs: "Parleu amb el Maroto en català, que us entén perfectament, collons! Sovint ell mateix us ho ha de recordar!  Aina Cerdà i Jordi Martí. Els ho hauries d’haver recordat Xavier Valls", que respon humilment: "Hòstia, és veritat". Posats a renegar i ser naturals a xarxes, collons i hòstia, no hi ha res més català que renegar quan un està emprenyat o sorprès. Bonastre assenyala dos tertulians que van canviar al castellà amb Maroto: l'Aina Cerdà i el Jordi Martí de SER-Catalunya.

A  una tertúlia de TV3, certament, cal exigir-li més que a una conversa privada. I Xavi Valls com a moderador i director ho reconeix. Ha de ser del tot natural el que no ho és tant al carrer: que quatre persones parlin, tres en català i una en castellà, i sigui el més normal del món. Com va dir Bonastre en el seu discurs de comiat als 65 anys, si això ho fa TV3 acabarà sent així també al carrer. Els jubilats acostumen a tenir raó.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!