El mal català a TV3 és com l'elefant al plató: és allà al mig i tothom dissimula, perquè és literalment impossible supervisar tots els minuts de català que es parlen a la cadena. Cal confiar en el criteri de cada periodista. La TV pública de la Generalitat emet 18 hores diàries de TV multiplicades per cinc canals: TV3, Esport3, 3Catinfo, el 33 i el SX3 juvenil, a banda de desenes de programes només per la web 3Cat. Això són milers de minuts diaris de TV en català. El risc d'equivocar-se és enorme quan hi ha tants periodistes de la casa parlant alhora a tots els canals. Per això va ser especialment dolorós el mal ús del català al TN migdia, el programa amb més share de tota la casa. Els correctors de català a TV3 no donen l'abast, però se suposa que els textos del TN són la màxima prioritat de la cadena. I Salvador Alsius va criticar que Xavi Coral confongués cancerigen i cancerós. El mateix dimecres hi va haver una altra incorrecció que va fer més mal a les orelles, un barbarisme del castellà que va grinyolar moltíssim. Va ser al programa líder de la nit en català: Onze, d'Esport3.

Xavi Valls TV3

El programa de Valls ha aconseguit reunir una colla de fidels cada nit a les 11 en un canal molt minoritari com Esport3. I sovint fa unes audiències descomunals. Aquest dimecres es va produir la sorpresa que hi havia quatre canals principals emetent en català a les onze de la nit: TV3, 2Cat, l'antic 3/24 i Esport3, i qui va liderar no va ser l'estrena de Toni Clapés Cervells mínims, ni el nou programa de Ricard Ustrell per TV3 País d'altura, ni la tertúlia política Més Nit de Marina Romero a 3CatInfo, sinó Xavi Valls i un descomunal 7,6%; i sense gols del Barça com a ganxo, que havia jugat el dia abans. Valls, de 65 anys, està en pleníssima forma. Però té un problema amb el català. Un espectador l'ha renyat per no corregir el barbarisme horrible que va deixar anar no un tertulià, sinó el copresentador Jordi Ramos:

Xavi Valls i Jordi Ramos TV3

Un espectador acusa Jordi Ramos de dir "víspera" en lloc de la paraula catalana "vigília" o simplement "la nit abans". És un castellanisme que fa vergonya a TV3. Valls pregunta qui ho va dir mirant d'aclarir si ho va fer ell per rectificar, i l'espectador li aclareix que va ser Jordi Ramos. Xavi Valls s'excusa: "Em debien estar parlant per la orellera. Si ho detecto ho corretgeixo". Queda clar que el fort de Xavi Valls no és el català escrit, el seu tuit té 3 faltes d'ortografia: devien s'escriu amb ve baixa, l'orellera s'ha d'apostrofar i el verb corregir s'escriu sense te intercalada. Cal corretgir (sic) el català. Cuidar-lo, l'oral i l'escrit. És TV3.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!