A Catalunya els deu noms de nen més posats continuen sent els del moment, curts i pocs clàssics. Els nanos ja no es diuen Lluís, Josep ni Enric. Per aquest ordre els noms més posats segons l'Idescat, l'Institut d'Estadísitca, són Biel, Nil, Marc, Jan, Martí, Mateo, Hugo, Àlex/Álex, Leo i Luca. Ni noms compostos, ni noms molt rars. Leo per Messi encara triomfa, Luca per italià, Mateo perquè els recorda Teo, el nen dels contes infantils. Tots molt curts, gairebé tots monosil·làbics. Però després arriben les modes i es posen noms de personatges de ficció com Arya de Joc de trons, noms d'actors com Gael per García Bernal o noms estrafolaris com Indiana, el fill de la cantant Gisela per Indiana Jones, que tant li valia per nen o per nena. Els famosos són els reis inventant noms "priginals" però encara queden artistes catalans que miren molt la llengua catalana a l'hora de prendre una decisió monumental: el nom del seu primogènit. És el cas de Guillem Solé, cantant de la banda Buhos.

Guillem Solé Buhos, Tv3
Guillem Solé Buhos, Tv3

El guionista Francesc Orteu, que s'ha especialitzat en criatures, fa a l'Ara entrevistes amb l'epígraf Fer de pare a famosos sobre criança. Com fa TV3 a l'Instagram del seu canal juvenil amb presentadors de la casa. Aquest diumenge Guillem Solé ha parlat dels seus dos fills, als que coneixen els seus fans perquè sovint surten a l'escenari dels concerts de Buhos. A Instagram els mostra sense manies. El més curiós és que va posar-los noms molt catalans i molt originals, tots dos amb la mateixa inicial, la lletra i. La nena petita de 13 anys es diu Ivet, un nom molt escoltat a les escoles bressol. En canvi el primogènit de 17 anys té un nom molt però molt poc posat a Catalunya. Segons l'Idescat només 9 nois o noies es diuen com el fill gran de Guillem Solé: Ixent. Aquests són l'Ixent i l'Ivet a l'escenari amb el seu pare:

20250108 GUILLEM SOLE BUHOS / Foto: Montse Giralt
Guillem Solé / Foto: Montse Giralt

Ixent és un nom d'origen català poc comú, d'ús tant masculí com femení, que prové del verb eixir, que ix o surt. S'aplica al sol quan surt de matinada. Sol ixent és el moment que a Catalunya el sol surt per l'horitzó, per l'est. L'entrevista comença amb tota una declaració de principis de la criança dels fills d'un pare artista, que té una feina poc convencional: "Des que soc pare ja no he anat més al bar a passar la tarda. Tenir fills em va canviar al cent per cent. Vaig deixar de fumar porros i de plantar herba. Ara no fumo ni tabac i a casa no tinc alcohol. Els meus hàbits van canviar radicalment perquè em vaig començar a llevar d'hora per dur els fills al col·legi i els anava a buscar a la tarda. La meva parella treballava i jo, com que feia una feina creativa, tenia horaris més flexibles i m'encarregava de dur-los a les extraescolars, de fer el dinar i el sopar". Cantar, composar, actuar i fer el dinar. No tots els rockers són Keith Richards. Per això li devia posar Ixent, perquè des que és pare veu sortir el sol.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!