TV3 i la llengua catalana van tan unides que qualsevol polèmica que les combini tendeix a fer-se enorme. I segurament ha de ser així. TV3 existeix i és una història d'èxit de 43 anys perquè existeix el català. Quan Jordi Pujol es planteja fer una TV pública en català només existia ETB, la cadena pública basca. Pujol va entendre que els catalans no en tenien prou amb l'Avui, Ràdio 4 i la desconnexió catalana de La 2 per consumir mitjans de comunicació en català. I va invertir molts diners públics en construir TV3 i Catalunya Ràdio. És l'única TV de les anomenades "autonòmiques" que és líder, no només pel català sinó perquè està ben feta. A TV3 apareixen persones que parlen qualsevol idioma, se'ls dobla, se'ls subtitula o si són castellanoparlants, se'ls deixa fer. El que no havia succeït mai és que un convidat catalanoparlant, l'exministre madrileny Pedro Duque casat amb una valenciana i estiuejant a Xàbia, sigui convidat per la periodista de TV3, Sheila Allen, a passar-se al castellà "per expressar-se millor".

Sheila Allen i Pedro Duque, 3CatInfo
Sheila Allen i Pedro Duque, 3CatInfo

Va ser així perquè Duque va respondre a la primera pregunta en un correctíssim català però titubejant i amb algun barbarisme: tenir que en lloc d'haver de. Si tots els que cometessin barbarismes a TV3 passessin al castellà, tota TV3 seria en castellà. Sheila Allen és una coneguda periodista de la casa amb llarga trajectòria a programes diaris com Matins o Tot es mou que ha acabat fent rodes al 3/24, actual 3CatInfo. El moment incomoda perquè Allen va voler deixar de patir escoltant un convidat que s'havia d'esforçar a parlar català però va quedar fatal. TV3 ha d'impulsar que s'utilitzi el català, amb barbarismes o amb pauses, però en català. Hi ha hagut dues reaccions molt crítiques amb Sheila Allen especialment rellevants tractant-se de qui les protagonitza: Rita Marzoa, ex membre de la CCMA a proposta d'ERC, i Jordi Eroles, company de Sheila Allen a TV3, ara al Tot es mou i que abans va seure a la cadira de Sheila Allen molts anys fent rodes al 3/24. Va ser cap de premsa de la consellera de Junts Victoria Alsina:

Jordi Eroles TV3
Jordi Eroles TV3

Marzoa ho qualifica de "falta de respecte" a la llengua, als espectadors i a les raons fundacionals de TV3, i Eroles assenyala Allen: "En comptes d’animar-lo a continuar en català li estem dient que el seu esforç no val la pena". I tots dos tenen raó. Brillen en mig d'un fangar de twitter on els més radicals exigeixen l'acomiadament de Sheila Allen o fan comentaris desafortunats sobre el seu nom i cognom. En mig del soroll, dos tuits de dues persones que han tingut i tenen pes dins de TV3. Duque ha fet entrevistes íntegrament en català a 2Cat i no ha passat res. TV3 ha d'anar amb molt de compte. Ja no és l'única TV pública en català i ha d'afinar més en aspectes de llengua catalana. No és Telemadrid.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!