La Maria Rita Hoffman i la Maria Flamich són dues professores universitàries hongareses, invidents i mestres d’altres persones cegues. I són també de les poques que parlen català a Hongria, l’idioma que van aprendre gràcies a una amiga barcelonina: la cantant d’òpera Montserrat Caballé. Una relació d’amistat que va desvelar, ahir a la nit, el programa ‘Katalonski’ de TV3.
TV3
EFE
Després d’un concert de la Montserrat Caballé a Budapest, les dues fans hongareses de la soprano van voler conèixer-la: “Ella era aquí i volíem fer-li una entrevista l’endemà. Quan va acabar el concert vam anar al seu camerino i ens va dir: ‘Demà no és possible perquè surto a les 6 del matí’”. Però les va convidar a entrevistar-la algun dia a Barcelona.
TV3 | Podeu veure el moment clicant al damunt de la foto
Va ser aleshores quan Hoffman i Flamich van voler aprendre català: “Vam decidir estudiar la seva llengua perquè era una sorpresa tan gran...”. Passats sis anys, van entrevistar la Caballé. “Vam començar a xerrar en català, no s’ho esperava”, li explicaven al Halldor Mar, el presentador de ‘Katalonski’. A partir d’aquell moment, la Montserrat Caballé i les seves dues fans hongareses van forjar una relació d’amistat. Fins al punt que la intèrpret va prendre la determinació d’ajudar-les a buscar una solució els seus problemes de visió: “Va insistir que anéssim a la clínica Barraquer perquè no creia que la nostra vista fos insalvable. Encara puc veure gràcies a la Montserrat Caballé”. Un gest que recorden emocionades.
TV3
Les amigues hongareses de la Montserrat Caballé volen visitar Barcelona, ara que fa un any que la cantant va morir: “Hi tornarem, però la ciutat estarà una mica buida sense ella”.