El diari El País està agafant un biaix estrany d'uns mesos ençà. Molts dels seus antics lectors no el reconeixen. El dia de Reis va obsequiar-nos amb una sorpresa que va un pas més enllà: Ferdinand, una pel·lícula de dibuixos animats estrenada als cinemes, comentada pel crític taurí del diari, Antonio Lorca. El fet mateix de tenir crític taurí defineix un diari, però si a més escriu de films animalistes per trinxar-los, el diari demostra una voluntat d'adoctrinament infantil: nens no aneu a veure-la perquè és "una mentida". El ridícul del crític és sideral: una pel·lícula és per definició mentida, i si els animals parlen no calen massa precisions més. Però li clava l'estocada sense pietat. El tràiler és tan naïf que fa pujar el sucre:

Ferdinand, the bull és originàriament un llibre del 1936 que Walt Disney va convertir en curtmetratge el 1938 i va guanyar l'Oscar. El seu missatge antitaurí, antibel·licista i antiviolència va servir perquè el franquisme la prohibís a Espanya i avui el crític d'El país no s'allunya massa d'aquella prohibició del dictador en un diari dit d'esquerres. Diu, després de veure el film, que "el paso siguiente sería la total desnaturalización de la sociedad actual". El curt clàssic es pot veure sencer en aquest vídeo:

La tesi d'El País és la següent: "Ferdinand rechaza su destino de toro bravo, como si la gallina pudiera renunciar a poner huevos (...). El mensaje de la película es profundamente antinatural." I el crític entra a matar per criticar que els menors puguin tenir una sensibilitat animalista com la de la nena de la pel·lícula: "Lo más grave no es que los niños que abarrotaban el cine sevillano sean los antitaurinos de mañana; lo peor es que la manipulación les lleve a la ignorancia. Si no quieren ser aficionados a los toros, que no lo sean; pero que no los engañen: un toro bravo es un animal y no una persona".

ferdinand  frame blue sky

Ferdinand- Youtube

El punt culminant és la corrida a la plaça de toros de Madrid. Allà les banderes espanyoles deixen clar quin és l'indret del món on milers de taurins paguen per veure Ferdinand mort. El crític s'indigna que a una pel·licula animada "el ganadero tenga mala pinta, el torero sea ególatra, feo, antipático y chabacano y los caballos sean afeminados". Tota la peça periodística és un absurd intent de criticar una ficció infantil dient que enganya. Acaba dient "qué triste que, una vez más, se manipulen mensajes tan válidos como el amor y el respeto a los animales para intentar engañarnos a todos".  Un torero mata el pare de Ferdinand com un caçador mata la mare de Bambi. És Bambi una mentida? Sí, perquè els cérvols no parlen.