Clint Eastwood, el llegendari actor i director de cinema, ha reconegut obertament el racisme present en algunes de les seves pel·lícules més emblemàtiques. Als seus 93 anys, Eastwood continua sent una figura destacada a Hollywood, però amb una carrera que arriba al seu ocàs, ha reflexionat sobre l'evolució de la societat i com això afecta la percepció de les seves obres.

Una reveladora anàlisi al Festival de Canes

En una entrevista realitzada al Festival de Canes fa alguns anys, Eastwood va comparar els temps passats amb els actuals i va destacar els canvis radicals que ha observat. Es va centrar en particular en la seva aclamada pel·lícula "Harry el Sucio" (1971), assenyalant que el clàssic policial no podria realitzar-se avui dia a causa de la sensibilitat entorn de la correcció política i la creixent consciència sobre el racisme. "Veiem gent acusant-ne una altra de ser racistes i tota mena de coses. Quan vaig créixer, aquestes coses no es deien racistes. En secret, tothom s'està cansant de la correcció política", va afirmar Eastwood en l'entrevista.

El desafiament de "Gran Torino"

A més, també va esmentar una altra de les seves destacades pel·lícules com un cas il·lustratiu. Va explicar que quan es va presentar el guió de "Gran Torino", un dels seus col·laboradors va comentar: "Aquest és un guió realment bo, però és políticament incorrecte"'. A què Clint Eastwood va respondre amb entusiasme: "Bé'. Deixa'm llegir-ho aquesta nit'". L'endemà, va tornar, va llançar el guió sobre l'escriptori del seu col·lega i va afirmar: "Començarem això immediatament" desafiant les crítiques sobre la sensibilitat del contingut.

"Gran Torino" narra la història de Walt Kowalski, un veterà de la Guerra de Corea que enfronta la solitud després de la mort de la seva esposa en un veïnat en ple canvi ètnic. La pel·lícula, dirigida i protagonitzada per Clint Eastwood, és elogiada per la seva representació de la comunitat hmong, una minoria ètnica poc coneguda als Estats Units. La història destaca les tensions racials i culturals entre Walt i els seus veïns hmong, els quals inicialment menysprea i es refereix despectivament com "coreans".

L'enfocament de la pel·lícula en la comunitat hmong és especialment notable, ja que "Gran Torino" va ser una de les primeres pel·lícules de Hollywood en centrar-se en aquesta comunitat i a construir la trama entorn de la seva experiència. Això va marcar una fita important en la representació cinematogràfica de les minories ètniques als Estats Units. Bee Vang, que va tenir un paper destacat a la pel·lícula al costat de Clint Eastwood, ha descrit aquest enfocament com un "moment cinematogràfic històric".

El tema central de la pel·lícula indubtablement és el racisme, i en arribar a una certa etapa de la seva vida, Clint Eastwood ha pres consciència que existeix una part de la seva ment, i de la ment de qualsevol persona blanca als Estats Units, que està influïda pel seu context cultural i les experiències viscudes, i que tendeix a tenir reaccions negatives quan es troba amb persones de pell no blanca. És per aquesta raó que va decidir escriure "Gran Torino", en part com una forma d'expiar el que percep com culpa. Actualment, Eastwood té una comprensió més gran del racisme intrínsec present a les seves pel·lícules, i encara que va arribar a aquesta consciència tard en la seva carrera, reconeix la importància d'aquest canvi de perspectiva.