L'Estat de Benestar es compon per la salut, l'educació i el sistema de pensions. Un model que comença a fallar, cosa que pot provocar grans desigualtats entre els éssers humans, ja que qualsevol dia serà un luxe assistir a l'escola. L'educació és una cosa que sempre hauria d'estar garantida. L'eina més poderosa per transformar el món i les nostres vides. Tanmateix, el concepte que els humans tenen d'educació és completament erroni, ja que es pensa en ella com un mitjà per adquirir uns coneixements específics que ens portaran a una millor qualitat de vida. Més enllà d'aprovar exàmens i passar cursos, l'educació ens hauria de donar la base per prendre decisions i ajudar-nos a afrontar els reptes que ens planteja la vida.

Una professora imparte classes en un col·legi. EP
Una professora imparte classes en un col·legi. EP

Frededir Skinner es va plantar contra el sistema educatiu als anys 80. El psicòleg va denunciar les mancances del sistema educatiu. L'expert en comportament i conducta defensava com una de les seves teories de psicologia que "ser recompensat quan fas alguna cosa bona és un reforç positiu. A més que et treguin coses quan fas alguna cosa dolenta que són reforços negatius. Quan els teus pares et diuen 'feina ben feta' quan aconsegueixis alguna cosa pensa en la meva teoria de reforç positiu".

Qualsevol persona a la qual li preguntin una definició d'educació parlaria d'exàmens i de memorització, però això és totalment erroni per al psicòleg. “L'educació és el que sobreviu quan l'après ha estat oblidat”.

Skinner afirma que l'educació no consisteix a memoritzar sinó a aprendre

Skinner va analitzar el conductisme, una corrent que estudia com l'entorn modela el comportament. Per a ell l'educació és molt més que transmetre informació. Havia de ser un procés transformador que s'havia de centrar a generar aprenentatges útils i duradors, en lloc d'aportar coneixements efímers.

Aquells continguts que ens ensenyen a les escoles i memoritzem, es perden amb el temps. Un cop aprovat l'examen te n'oblides, no serveixen per a res. No és el que queda, però hi ha un impacte que perdura en el temps.

Skinner ens recorda que l'educació no és el mateix que memoritzar. Les dades s'obliden, però les habilitats i les formes de pensar romanen. Aprendre no consisteix a acumular informació, sinó a desenvolupar capacitats que continuïn sent útils amb el pas del temps.

Un estudiant pot oblidar dates o fórmules, però si ha estat ben educat, sabrà analitzar situacions, comprendre problemes i prendre decisions amb criteri. Per això Skinner defensava que l'aprenentatge és més eficaç quan reforça conductes aplicables a la vida real.

L'educació, més que transmetre continguts, transforma les persones. Fins i tot quan el contingut es perd, queden habilitats com el pensament crític, la resolució de problemes i la capacitat d'adaptació

D'aquí la diferència entre informació i formació: la informació és passatgera; la formació és duradora. No importa tant quant sabem, sinó com aquest coneixement canvia la nostra manera de pensar i actuar

colegio escuela aula EFE
col·legi escola aula EFE