Xavi Bundó és la declaració d'intencions més evident de la nova 2Cat: el periodista líder de Catalunya, cada cap de setmana al matinal de RAC1, i que TV3 ha menystingut sempre. Bundó no agrada a TV3, no ha presentat mai res a la TV pública. Alguns creuran que no se li proposava un programa per evitar inflar més el lideratge de la ràdio de Godó, altres ho atribuiran a la inexperiència televisiva de Bundó o a allò tan impertinent de la telegènia. Tots, arguments de fireta: la telegènia no era el fort de Josep Cuní, Antonio García Ferreras, Ricard Ustrell ni Jordi Basté. I han fet molta i bona tele. Si algú és bon comunicador, ho farà bé. Era insòlit que un número 1 a la ràdio no fes tele en català. Bundó va ser l'aposta de Toni Soler i Paco Escribano per a L'any que vas néixer, el primer programa de la nova 2Cat en prime time. Ha estat un èxit descomunal: 7,1%, una audiència inèdita per a un programa en català de nit que no sigui de TV3. La mala notícia per a TV3 és que en el segon prime time, l'estrena posterior de 2Cat, Temps enrere, amb imatges d'arxiu de TVE-Catalunya, va fer un 4,7% i va derrotar TV3, que emetia un especial sobre Gaza (3,2%). Un gran èxit de producció pròpia de 2Cat amb Montse Soto, redactora de Cultura de Ràdio 4.

G3R6eNqXUAAsXoW
Bundó amb Nierga i Corbacho a l'estrena, 2Cat

El programa és una troballa: Bundó conversa amb dues patums catalanes nascudes entre el 1940 i el 1970, amb imatges del NO-DO mostrant la Catalunya del s. XX anterior a la democràcia, en blanc i negre. Toni Soler ja va produir un programa amb imatges d'arxiu acolorides que va ser un èxit a La 1. La nostàlgia ven; si, a més, hi poses dos VIP estimats i un presentador líder d'audiència, el còctel surt bo. El primer dia Gemma Nierga i Jose Corbacho, pero en vindran d'altres com Àngels Gonyalons, Gerard Quintana, Empar Moliner, Lita Claver La Maña, Mònica Terribas, Miqui Puig de Los Sencillos, Àlex Casanovas... El còctel necessitava la cirereta: triar un bon dia d'emissió. Això vol dir no tenir a la competència directa, la de TV3, un programa estrella. Hauria estat una mala passada que 2Cat programés Bundó els dijous contra Polònia, el millor prime time de TV3. Toni Soler contra Toni Soler. Dimarts és perfecte, TV3 emet Sense ficció, amb una audiència molt variable segons el documental. Dimarts van fer un especial sobre Gaza que gairebé perd contra 2Cat: un 9%. 2Cat trepitjant els talons a TV3.

Xavi Bundó, 2Cat
Xavi Bundó, 2Cat

Cap analista podrà atribuir l'èxit de Bundó a la catifa vermella que el va precedir, un partit de futbol de la selecció espanyola, que tractant-se del poc futbol en obert que s'emet, sempre fa molt bona audiència també a Catalunya. El futbol va fer un impressionant 25,5% de share, però TVE comet un greu error: l'emet en castellà per La 1 i en català per La 2. Això va fer que en castellà fes un 22,2% i en català a 2Cat fes un 3,2%. Bundó ho puja immediatament a un 7,1%; per tant, l'èxit és de Bundó, no del futbol. El que hauria estat valent és posar una pel·lícula a La 1 i que l'Espanya-Bulgària s'emetés a Catalunya només per 2Cat, amb la possibilitat d'escoltar-lo en castellà pel dual de les teles. Això implicaria que 2Cat hauria fet un 25,5%, derrotant el Telenotícies vespre de Cruanyes i tota la competència. Però tenen tanta por que els critiquin els ultres de PP i Vox per emetre el futbol en català per defecte i en castellà prement un botonet del dual del comandament, que van disparar-se un tret al peu: dues cadenes amb el mateix partit alhora.

fa342f6cf454f7f66fcf104877c78750ec0f2abcw
Pedri, líder d'audiència, EFE

En el futur, hauria d'anar tot el futbol per 2Cat. TV3 ja sap que li ha sorgit competència de debò. Mai Betevé, City TV, 8TV, la Xarxa ni cap tele en català tenia un programa a prime time que fes un 7,1%. Només Cuní s'hi acostava, però no s'emetia a quarts d'onze de la nit. I una gran notícia: ha nascut una nova estrella televisiva, Xavi Bundó. Era tan evident que és un gran comunicador que sembla impossible que algú no ho veiés.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!