Any rere any sempre es parla dels molts milions de persones que han vist el festival televisat més fructífer del món: Eurovisió. Des de la mateixa a Europa, passant pels diversos continents i fent una aturada a Austràlia, participant des del 2015, la música anual que agrupa els països membres de la Unió Europea de Radiodifusió segueix creant tendència.

Les xifres van canviant, però els rècords van apareixent. El passat 2016 el festival va aplegar 2.014 milions d'espectadors que van seguir les semifinals i la final celebrades a Estocolm (Suècia). Més d'un 36% del share en 40 països amb un augment generalitzat, però amb una decadència merescuda d'Espanya.

Audièncias de rècord

Com ja era d'esperar, els països amb més habitants són els que aportar més atenció al festival. Liderant la taula està Alemanya, tot i que els resultats el 2016 certifiquen que no va ser el seu any. 9.330.000 persones van veure el certamen des del país germànic i van comprovar com Alemanya va quedar última amb només 11 punts.

Per darrere d'ells el segon país amb més audiència va ser el Regne Unit, que va quedar antepenúltim amb només 62 punts. Curiós que els que més aporten -en termes d'espectadors- són dels que menys van ser votats. Dues potències europees poc influents a Eurovisió. Cinquena en nombre d'audiència va ser Espanya, amb 4.492.000 espectadors, suposant un 9,6% de la població de tot el país que va estar enganxada a la tele durant el passat festival.

 

El share dels eurolovers

La tendència dels països ha anat en augment el passat 2016, tot i que els de més tradició han tingut un descens. Els països mediterranis són els que menys interès tenen en el concurs. Per altra banda, els més integrats són els recentment guanyadors i els països de l'Europa central.

Un 84,7% del share va arribar a tenir el Festival d'Eurovisió 2016 a Suècia. Xifres de rècord que s'entén pel fet de ser els organitzadors de l'edició passada. Islàndia, un país de poc més de 330.000 habitants i que no va tenir representació a la final, va aplegar un 78% de la quota de pantalla amb el certamen del 2016. No gaire lluny es troben Bèlgica i Holanda, tercer i quart país respectivament amb més incidència del concurs dins el país.

 

Audiència minvant a Espanya

Si en els darrers festivals a Espanya no li han anat gaire bé les coses en termes de vots, també ha passat el mateix en les audiències. En els últims quinze anys la xifra més alta va ser la de gairebé 13 milions de persones enganxades a la tele i amb un 80,4% del share el 2002. Aquell any va ser el de triunfita 'Rosa de España'.

A destacar l'edició passada amb gairebé quatre milions i mig d'espectadors. Va ser el segon pitjor any dels últims quinze. Unes dades que van registrar un gran descens després de la pujada del 2015 incitat per Edurne. En el record queden el desastre dels tres milions de D'Nash el 2007 i l'èxit del gran Rodolfo Chikilicuatre el 2008 amb xifres properes als 10 milions d'espectadors a Espanya i amb un 59% del share.

 

I ara només queda esperar. Dissabte a les 21.00h començarà el Festival d'Eurovisió 2017. Es mantindrà la tònica o tot canviarà? Manel Navarro té la clau de tot.