Les xarxes socials consisteixen, entre altres coses, en la publicació d'una infinitat d'informació amb o sense filtres. Entre les plataformes, no hi ha dubte que avui predomina Facebook, i en aquesta, qui rep el que es publica són les persones que l'usuari vol que siguin els seus amics.

Així, i davant la sobredosi de notícies, uns publiquen i els altres llegeixen, i viceversa, i potser ningú no es posa a comprovar què hi ha de cert en el que s'escriu. Es diu que això mateix ha passat amb les eleccions nord-americanes, en què les notícies favorables a Trump i contràries a Hillary han corregut com la pólvora.

Davant d'això, el creador de la xarxa social més famosa, Mark Zuckerberg, ha publicat a Facebook un conjunt de mesures per posar fi a les notícies falses, si bé ha evitat anomenar-les així.

En què consisteixen?

Millor detenció de la informació falsa: això és, millorar els "sistemes tècnics" per classificar la informació.

Avisos més senzills: per frenar abans les notícies falses, cal poder avisar amb facilitat.

Verificació a càrrec de tercers: prendre consell de les organitzacions dedicades a verificar fets.

Advertir d'allò possiblement fals: marcar les converses que ja han estat assenyalades per alguns com a falses.

Articles de qualitat relacionats: donar més visibilitat a les informacions considerades "de qualitat".

Contra el binomi notícies falses-ingressos publicitaris: posar límits als beneficis dels qui difonen informació dubtosa.

Escoltar: entendre millor els sistemes de verificació de periodistes i mitjans per aprendre d'ells.