La infanta Elena s'ha convertit en l'ombra de Joan Carles I en els últims anys i podria ser darrere de cada una de les seves últimes decisions, com la idea d'escriure unes memòries per homenatjar els seus gairebé quaranta anys al tron o la demanda a Miguel Ángel Revilla. La seva filla gran és també qui l'ha ajudat a traslladar-se a Portugal, on residiria ara en una luxosa mansió llogada, i qui competeix amb ell en les regates de Sanxenxo, o aquesta setmana en el Campionat del Món de Vela 6M.
Joan Carles I està molt cansat de viure en l'exili. Creu que ja ha pagat el seu deute amb la societat i ha estat un càstig exemplar. Han passat cinc anys des que va haver de fer les maletes per marxar a Abu Dhabi, destinació que ell mateix havia escollit per les seves relacions i amistats. A més, el seu règim fiscal beneficia les grans fortunes. Han passat cinc anys i lògicament ha anat complint anys i es veu molt més major i feble. Des de fa anys ha lluitat contra greus problemes de mobilitat per l'artrosi severa que pateix.
L'emèrit ha demanat de traslladar-se a Espanya però sembla que això és alguna cosa inviable per molts moviments que faci i per moltes vegades que posi a la corona en perill amb les seves amenaces. La demanda a Miguel Ángel Revilla per vulnerar el seu honor al seu últim llibre podria haver estat una estratègia. Ha utilitzat la popularitat del polític per amenaçar el seu propi fill. El mateix passa amb les seves memòries, on podria explicar passatges que farien malbé la imatge dels reis.
Joan Carles I més a prop d'Espanya si deixa de posar en risc la corona
La infanta Elena és qui més temps passa amb ell últimament i és qui sempre ha intentat que el seu pare visqui més a prop d'ells. Seria un deshonor que morís lluny d'Espanya. Felip VI ho sap però de moment no cedirà, té tot llest per al dia que això passi. En una ocasió la germana del monarca ja va oferir la seva casa, acabada de reformar per a persones amb problemes de mobilitat, adaptada a una cadira de rodes amb portes més grans, però el seu germà es va negar en rotund.
En certs cercles es comenta que Joan Carles I podria tornar a Espanya si així ho decidís. Felip VI el té clar: el seu pare ha de passar els seus últims dies a Madrid. No tornarà a residir en la Zarzuela, però morir a l'estranger seria vist com un afront i portaria fortes crítiques cap a ell com a fill. L'actual monarca ha aconseguit recuperar part del prestigi de la institució i no vol arriscar-lo per aquesta raó. La infanta Elena entén que no pugui instal·lar-se a Zarzuela ni tan sols a Madrid, però demana que pugui viure més a prop, com per exemple Sanxenxo, on pare i filla ja haurien mirat algunes cases com la de Pedro Campos, on es queden a dormir normalment.