Elionor ha sortit del focus des que ha acabat la formació militar i s'ha centrat en el que de debò s'espera de la futura cap de l'Estat: una sòlida formació acadèmica. Aquesta setmana la premsa rosa fotografia les dues filles de Felip a la Universitat i es dona la paradoxa que la petita Sofia de 19 anys ja fa segon de Ciències Polítiques a París, mentre la filla gran, l'hereva, la futura reina Elionor que farà 21 anys aquesta setmana comença tard primer de Polítiques a Getafe, a la Carlos III. Hi ha un forat de tres anys entre l'una i l'altra per un motiu: els tres anys que Casa Reial ha volgut que Elionor destini, o que malgasti, a l'Exèrcit. Ara la princesa està pagant aquest error. El discurs més important de l'any d'Elionor és el que ha pronunciat aquest divendres a Oviedo en l'acte de lliurament dels Premis Princesa d'Astúries, que pretenen ser uns Nobels a l'espanyola. El discurs d'Elionor ha estat un desastre.

Elionor no pot contenir el riure amb Letícia a Oviedo, GTRES

Aquest dissabte Elionor és portada a tots els diaris, fins i tot dels catalans amb l'excusa que Leo Messi era el guardonat més popular. Així que la premsa monàrquica, tota la de paper, posa Elionor en portada i ningú critica el penós paper d'Elionor mal llegint el discurs que li havia preparat el departament de Comunicació de Zarzuela, amb la col·laboració segura de l'experiodista Letícia. Només dues expertes catalanes, Pilar Eyre i Patricia Centeno, han gosat posar l'accent en la mala lectura d'Elionor, nerviosa, sense entendre què llegia i a vegades incomprensible. Eyre és mes suau i explica que són nervis. Centeno va més enllà i assenyala que no és presentable que Elionor, de qui només s'espera que llegeixi bé els discursos, no sàpiga fer-ho amb vint-i-un anys:

Elionor, Sofia i Sofia entrant a l'acte, GTRES

Eyre troba que el discurs estava pensat per una comunicació escrita, no oral. Per ser llegit i no per ser dit en veu alta. Això delata que Elionor té un mal redactor de discursos i que la noia no s'ha sentit còmoda en cap moment parlant com no parla ningú, impostada, afectada, amb subordinades absurdes. Eyre té pietat de la noia i conclou "Lo defiende bien" tot i que la mala cara de la princesa en acabar el parlament revelava el que no pot amagar ningú: un desastre monumental. Patrycia Centeno, experta en comunicació, és molt més crítica amb Elionor:

Elionor posa mala car ai beu aigua, TVE

Quan Elionor acaba el discurs seu amb cara de pal i beu un glop d'aigua. No està satisfeta, al seu costat seu amb mala cara Letícia, experta a llegir el telepromters del Telediario, que fa tots els discursos amb aquesta entonació de Telenotícies que molts lloen i a d'altres irrita perquè Letícia tot ho fa igual, com un robot, com un avatar d'IA. Patrycia Centeno defineix exactament què ha passat i incorpora un vídeo de demostració. Elionor és a una setmana de fer 21 anys i hauria de ser més professional: "Además de ahogarse al hablar, se tropieza con las palabras, no sabe cuándo hacer pausas y no entiende (no siente) lo que está diciendo. Alguien debería ayudarla a calmar nervios porque es una agonía escucharla leer". Si no sap llegir, serà difícil que sàpiga improvisar, pensar i discernir. Ningú no explica que aquests és el penós peatge d'Elionor per haver-se passat els tres primers anys d'Universitat, els més importants, vestida de militar i aprenent a muntar un cetme. Aquests són els fruits.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!