El que semblava una jornada destinada a reforçar la imatge internacional de la Corona espanyola va acabar convertint-se en un dels dies més tensos de l'any per als reis Felip VI i Letícia. La 4a Conferència Internacional sobre Finançament per al Desenvolupament de l'ONU, celebrada a Sevilla, va ser l'escenari d'un nou desacord que, lluny de dissipar-se, es va agreujar durant el viatge de tornada a Madrid.

La cita, que va tenir lloc al Palau d'Exposicions i Congressos (FIBES), va començar dilluns a les 9:30 hores, amb l'arribada puntual dels monarques. Allà van ser rebuts per António Guterres, secretari general de l'ONU, i Pedro Sánchez, president del Govern. Amb més de 35 caps d'Estat i 12 primers ministres presents, el protocol havia de ser impecable. Tanmateix, Letícia va sorprendre des del primer moment amb actituds que no van passar desapercebudes.

Felip i Letícia a Sevilla / Casa Reial

Tensions a Sevilla entre Felip VI i Letícia

El primer punt de fricció es va produir durant la salutació al president de Colòmbia, Gustavo Petro. Després d'estrènyer la mà de Felip VI, el mandatari sud-americà va intentar saludar Letícia amb dos petons. La reina, en un gest brusc, es va apartar visiblement, una cosa que va incomodar tots els presents, especialment al mateix rei, que va mantenir el gest seriós durant la resta de la rebuda.

També va causar malestar el comportament de la reina Letícia durant la conferència. Segons fonts pròximes a l'esdeveniment, Letícia va mostrar una actitud fora de l'habitual: va interrompre converses, va prendre la paraula en moments no previstos i va buscar visiblement protagonisme. Aquestes accions no només van sorprendre els representants internacionals, sinó que van generar una creixent tensió amb Felip VI, que es va mostrar distant i molest.

El pitjor, tanmateix, va arribar després de l'acte. En el vol de tornada a Madrid, la tensió entre els reis era palpable. No només per l'esdevingut a Sevilla, sinó pel tema que més preocupa Letícia en aquests moments: la imminent publicació de les memòries del rei emèrit Joan Carles I.

'Reconciliación', Joan Carles I

Viatge de tornada a Madrid ple de retrets

L'editorial Planeta va confirmar que el proper 12 de novembre veurà la llum Reconciliació, el controvertit llibre escrit per Joan Carles juntament amb Laurence Debray, historiadora francoveneçolana. Les primeres filtracions de l'entrevista concedida per Debray a la revista ¡HOLA! ja estan circulant, i Letícia tem l'impacte públic de certs episodis.

La reina hauria exigit a Felip VI que prengui mesures immediates per frenar la publicació. Una cosa que el rei considera inassumible. El viatge Sevilla-Madrid va ser, així, un reflex de la tensió que viu la parella real, atrapada entre les exigències de la vida institucional i una convivència personal cada vegada més deteriorada. A la Zarzuela, dimarts va acabar en silenci, però amb una tensió que es podia palpar. I el més preocupant: cap intenció de tancar-la.