La transició cap a la mobilitat elèctrica no deixa de generar problemes. Mentre la majoria de marques i les institucions intenten col·locar cotxes elèctrics fins a la sopa, assegurant que només aporten bondats al medi ambient, altres consideren que no són la solució als problemes de contaminació. Al marge que els cotxes elèctrics també contaminen, perquè d'algun lloc ha de sortir l'electricitat que consumeixen, els cotxes de combustió no tenen per què ser el principal problema de les grans ciutats.

Així ho assegura el mecànic i influencer espanyol Ángel Gaitán. Durant el seu recent viatge al Japó, el creador de contingut ha compartit una sèrie de vídeos a TikTok on compara el model urbà i automobilístic japonès amb l'europeu. I la seva conclusió ha sorprès molts: “Al Japó no he vist cotxes elèctrics”, afirma.

 Tòquio des de l'Estadi Olímpic

Ángel Gaitán descobreix el pla al Japó per reduir la contaminació sense la necessitat de cotxes elèctrics

El també empresari i expert en mecànica ha recorregut ciutats com Osaka i Tòquio, on ha observat un entorn urbà molt diferent del d'Europa. Segons explica, allà la natura conviu de manera harmònica amb la tecnologia. “Els arbres donen vida i oxigen”, comenta en un dels seus vídeos, mentre mostra un parc net i perfectament cuidat al cor d'Osaka.

Però el que més li ha cridat l'atenció no és el paisatge, sinó l'absència de cotxes elèctrics. “Aquí gairebé no en fan servir”, assegura Gaitán. En canvi, l'habitual són vehicles de gasolina o híbrids, sobretot Toyota, una marca que domina el mercat japonès. Per al mecànic espanyol, això demostra que no és necessari eliminar el motor de combustió per aconseguir ciutats netes. “L'aire es nota més pur i les carreteres estan impecables. No hi ha cap cotxe traient fum negre”, assenyala.

Gaitán insisteix que la clau rau en el manteniment i en la qualitat de fabricació. Al Japó, diu, els vehicles són duradors i eficients, cosa que evita tant la contaminació com la generació de residus industrials derivats de la substitució massiva de cotxes. En aquest sentit, critica la proposta europea de prohibir la venda de cotxes amb més de deu anys: “No té sentit desballestar vehicles que encara funcionen perfectament”.

Osaka Unsplash

L'eficiència mecànica, la planificació urbana i el respecte ambiental, claus per reduir la contaminació

Mentre que a Europa s'impulsa una transició accelerada cap al cotxe elèctric, el Japó sembla haver optat per un altre camí: el de la eficiència mecànica, la planificació urbana i el respecte ambiental. Per a Gaitán, aquesta és una lliçó que ens hauria de fer reflexionar.

El seu discurs coincideix amb estudis recollits per la revista Ethic, que assenyalen que moltes ciutats europees ja treballen per equilibrar sostenibilitat i benestar urbà. Exemples com Amsterdam, Estocolm, Berlín o Hèlsinki mostren avenços en mobilitat verda i reducció d'emissions, però encara lluny de l'equilibri natural que Gaitán veu al Japó.

El mecànic madrileny insisteix: “El Japó demostra que la sostenibilitat no depèn només del cotxe elèctric, sinó de com es planifica una ciutat i com es cuida allò que ja existeix”. “Cal menys postureig ecològic i més sentit comú”, insisteix.