El president, Carles Puigdemont, no és la princesa Leia ni lluita contra l’Estrella de la Mort, però una de les tècniques que el seu equip està estudiant per tirar endavant la campanya de Junts per Catalunya evoca la famosa escena de La guerra de les galàxies en què apareix l’efectiu R2D2 projectant un holograma amb un missatge del líder rebel a Obi-Wan Kenobi.

L'ús d'aquesta tecnologia en campanyes electorals ja no és ciència-ficció. De fet, a les presidencials franceses d'aquest any l'ha utilitzat amb notable èxit el líder de la França Insubmisa, Jean-Luc Mélenchon. I no ha estat el primer.

Segons ha pogut saber El Nacional, la campanya de Junts per Catalunya s'està plantejant aquestes fórmules davant el hàndicap inèdit en les curses electorals al Parlament que representa tenir el cap de llista, Carles Puigdemont, exiliat a Brussel·les. Sobre el president pesa una ordre de cerca, captura i ingrés a presó, i una petició d'extradició.

La seva situació processal no li impedeix ser candidat als comicis, com tampoc barra el pas al vicepresident i als consellers empresonats o exiliats. Segons la llei electoral (LOREG) són inelegibles els condemnats per sentència ferma a pena privativa de llibertat, així com els condemnats —encara que no sigui sentència ferma— per delictes com rebel·lió o contra l’administració pública i les institucions de l’Estat. Per tant, aquests supòsits d'inelegibilitat no afecten els membres del Govern, sobre el quals no hi ha sentència, tot i que sí els condemnats pel 9-N.

No obstant això, tot i poder concórrer a les eleccions, la situació planteja evidents dificultats. Malgrat que la LOREG subratlla que el principi d'igualtat ha d'imperar en la cursa entre els candidats, tan bon punt el president posi un peu a Catalunya es farà efectiva la seva ordre de detenció. 

Aquesta circumstància ha obligat a exprémer la imaginació dels responsables de la campanya de Junts per Catalunya, i la tecnologia s'ha posat damunt la taula com una curiosa alternativa.

Mítings simultanis de Mélenchon

La utilització d'hologrames va ser una de les innovacions que va incloure Mélenchon en la seva campanya presidencial per tal de poder intervenir alhora en diferents mítings. El 18 d’abril, en el darrer gran acte de campanya que va fer abans de les eleccions, Mélenchon va oferir un míting a Dijon que es va presentar al mateix temps a Nantes, Clermont-Ferrand, Montpeller, Grenoble, Nancy i a l'illa de Reunió.

La campanya de Junts per Catalunya estudia aquesta proposta que té partidaris i detractors. Entre els inconvenients, el principal és l'elevat cost, però també la complexitat tècnica i els entrebancs i errades que això pot comportar, i que ja va patir Mélenchon.

Per aquesta raó, hi ha membres de la campanya que s'inclinen per mètodes més tradicionals com ara les pantalles gegants, que permetin les intervencions del president en els actes de manera més segura i econòmica.

Aquestes són algunes de les qüestions que ocupen els estrategs de la candidatura del president, que estudien també altres aspectes concrets que hauran de fer front com la participació del candidat en els debats electorals.

El nucli dur de l'equip de campanya l'integren algunes de les persones de màxima confiança amb què ja comptava Puigdemont a Presidència —Elsa Artadi, directora general de coordinació interdepartamental, que s'ha incorporat a les llistes; Jaume Clotet, director general de comunicació del Govern, i Josep Rius, cap de gabinet—, però hi sumarà alguns dels independents que s'han integrat a la candidatura i membres del PDeCAT.

De moment, un dels primers aspectes que hauran de concretar és la seu a Barcelona, ja que hauran de disposar d'un quarter electoral a Brussel·les i un altra a la capital catalana, que en cap cas serà la seu del PDeCAT. De fet, els responsables de campanya busquen una seu similar a la que va utilitzar JxSí, a peu de carrer, seguint el model de les campanyes nord-americanes.