Paul McCartney ha demandat avui la gestora Sony/ATV amb l'objectiu de recuperar els drets d'autor dels èxits que va compondre amb The Beatles entre 1962 i 1971.

L'argumentació de McCartney es basa en l'enrevessada i diverses vegades modificada legislació nord-americana sobre el copyright (drets d'autor) que, segons la interpretació del famós roquer, li permetria recuperar a partir del 2018 la propietat de les seves cançons escrites a quatre mans amb John Lennon per a The Beatles.

Entre aquests temes que formen part del plet es troben èxits dels de Liverpool com Love me do, Can't buy me love, Ticket to ride, Yesterday, Hey Jude o Let it be.

Recuperar el control

D'acord amb el text de la demanda presentada avui en un jutjat federal de Nova York, McCartney va comunicar des del 2008 i en repetides ocasions a Sony/ATV, posseïdora del catàleg de The Beatles després de diverses compres i vendes al llarg de les dècades, la seva intenció de recuperar el control legal d'aquestes cançons.

Una revisió de 1976 de la legislació nord-americana sobre el copyright va establir que aquells artistes que haguessin venut els seus drets d'autor a tercers abans de 1978 podrien reprendre els mateixos 56 anys després de la creació d'aquestes obres.

Ja que les primeres cançons de The Beatles daten de 1962, McCartney considera que a partir del 2018 podria fer efectiva aquesta clàusula legal.

Confiar en els seus drets

"Ja que el primer venciment (dels drets d'autor venuts) tindrà efecte el 2018, és necessària i apropiada una declaració judicial en aquest punt perquè Paul McCartney pugui confiar tranquil·lament en els seus drets", va apuntar la demanda.

Aquesta frase de la denúncia suggereix que darrere del moviment de l'ex-Beatle hi podria haver el temor que el seu cas pugui acabar com el del grup britànic Duran Duran, que en una batalla legal de similars característiques contra Sony/ATV, va perdre en el seu intent per recuperar els drets dels seus temes.

En aquest sentit, un portaveu de McCartney ha afirmat avui a la revista musical Pitchfork que el propòsit de la seva acció legal és "confirmar" els seus drets d'autor d'acord a la reversibilitat del copyright als Estats Units.

Sony respon

Sony/ATV ha respost avui a la demanda de McCartney assegurant que té "el més alt respecte" per l'artista, encara que la gestora de drets ha dit sentir-se "decebuda" per una decisió que consideren innecessària i prematura", ha informat el mitjà especialitzat The Hollywood Reporter.

"Hem col·laborat estretament durant dècades tant amb Paul com amb els hereus del difunt John Lennon per protegir, preservar i promocionar el longeu valor del catàleg. Estem decebuts que hagin presentat aquesta demanda que creem és innecessària i prematura", ha afegit Sony/ATV.

La revista musical Rolling Stone ha recordat avui l'embolicat recorregut empresarial de les cançons de The Beatles al llarg dels anys. En principi, Lennon i McCartney van assignar els drets de les seves composicions a diverses empreses, fins que ATV Music va aconseguir el catàleg que en els anys vuitanta compraria Michael Jackson.

El "rei del pop" posteriorment es va unir a Sony per donar forma a Sony/ATV, una companyia que, després de la mort de Jackson, va aconseguir el 50 % de les seves participacions en 2016 a canvi de 750 milions de dòlars (uns 704 milions d'euros).