Tal dia com avui de l'any 1477, fa 540 anys, es posava la primera pedra del que seria el primer moll de l'actual port de Barcelona. Fins als volts de l'any 1000 el port de la ciutat aprofitava una badia natural que cobria bona part de l'actual barri del Raval. Les condicions naturals feien innecessària la construcció d'un moll de protecció. Però l'evolució constant de la línia de la costa, que passaria de l'actual carrer de l'Hospital durant el segle I, a desplaçar-se fins a l'actual passeig de Colom durant el segle XIV, obligaria a situar el port en l'actual emplaçament. Seria llavors que, per protegir-lo dels corrents marins, es plantejaria la construcció d'un moll.

L'any d'inici de les obres, la línia de la costa estava sobre l'espai que actualment ocupen l'Estació de França i el Parc Zoològic. El barri comercial i industrial de la Ribera —brutalment enderrocat pel primer Borbó hispànic el 1714— devia el seu nom a la seva posició a peu de mar. I els terrenys sobre els quals, a finals de la centúria del 1700, s'edificaria el barri de la Barceloneta, estaven sota l'aigua. L'actual passeig de Colom s'havia convertit en el punt d'estiba i de desestiba de tot el trànsit marítim de Barcelona; i entre la platja i la muralla havia sorgit una línia d'edificacions relacionades amb l'activitat marítima: magatzems, botigues, hostals, tavernes i prostíbuls.

Comencen les obres del primer moll de Barcelona. Evolució de la línia de la costa. Font Viquipèdia

Evolució de la línia de la costa

L'any 1438 el Consell de Cent barceloní va obtenir autorització del rei Alfons el Magnànim per construir un moll que seria la perllongació d'una barra natural de terra i de sorra situada davant l'actual Pla de Palau. L'autorització contemplava el dret a explotació a través del cobrament d'ancoratge a les naus que atraquessin a l'interior del port. La inestabilitat social i política causada per la guerra civil urbana de la Biga i la Busca endarreriria l'inici de les obres fins al 1477. A causa dels càlculs topogràfics incorrectes, aquell primer moll tindria una existència efímera; però seria el primer testimoni del projecte de creació i expansió portuària de Barcelona.