Atlantia ha confirmat en la reunió del seu consell d'administració d'aquest dijous la seva intenció d'abordar una fusió amb Abertis mitjançant una OPA, una operació que donaria lloc a un líder mundial d'infraestructures de transport. El màxim òrgan de gestió de la companyia controlada per la família Benetton ha encomanat al seu conseller delegat, Giovanni Castellucci, "continuar explorant les opcions estratègiques per abordar l'operació, de forma amistosa i que generi valor per a ambdues parts".

Així ho indica Atlantia en un breu comunicat emès en paral·lel a l'anunci d'una desinversió d'actius a Itàlia que li han permès aixecar fons per a l'eventual operació. En concret, la firma transalpina ha aconseguit 736 milions en vendre un 10% de la seva filial d'autopistes italianes, Autostrade per l'Italia. S'ha indicat que aquesta desinversió li permet "aixecar finançament per a la seva expansió internacional", el mateix final esgrimit en anunciar la seva potencial operació amb el grup espanyol de concessions.

Així mateix, considera que dóna entrada en la seva firma italiana a un grup de socis institucionals amb qui "podria estendre la seva aliança per abordar grans projectes en altres països estratègics per a ambdues parts". Atlantia aborda aquesta desinversió mentre està sondejant diferents bancs per aixecar finançament necessari amb què plantejar la proposta concreta de fusió amb Abertis. Segons fonts de Reuters, pretén captar uns 10.000 milions d'euros i afrontar la resta de l'import de 16.000 milions d'euros a què pot ascendir la 'macrooperació' mitjançant un canvi d'accions.

De moment, Atlantia ha venut un 5% d'Autostrade per l'Italia, la filial en la qual agrupa les autopistes italianes, a un grup d'inversors que lidera Allianz Capital, i completa els fons EDF Invest i DIF Infraestructure. En paral·lel ha venut l'altre 5% a Silk Road Fund.

Possibles noves desinversions

La companyia que dirigeix Castellucci deixa oberta la porta a vendes addicionals, en indicar que el grup d'Allianz compta amb una opció per prendre un 2,5% addicional i que "està en negociacions amb altres inversors que han mostrat interès a comprar participacions d'Autostrade". Aquesta firma és la que canalitza les vies que Atlantia gestiona a Itàlia, una xarxa de 3.020 quilòmetres de longitud, equivalent a la meitat de les vies de pagament del país.

El grup, no obstant això, té al Brasil el seu segon mercat, amb vies que sumen 1.538 quilòmetres, i també té autopistes a Xile, Polònia i l'Índia, i activitat als Estats Units amb els seus sistemes de telepeatge. A més, compta amb actius aeroportuaris, ja que gestiona els dos aeròdroms de Roma (Fiumicino i Ciampino), i tres a França (Nizae, Canes-Mandelieu i Saint Tropez.

La seva eventual unió amb Abertis, que les dues empreses ja van intentar sense èxit fa una dècada, donaria lloc a un grup que gestionaria una xarxa de 13.600 quilòmetres d'autopistes repartides en vuit països, a més dels aeroports d'Atlantia i els satèl·lits d'Hispasat. Aquesta cartera d'actius generaria ingressos anuals d'uns 10.400 milions d'euros.