L'empresa valenciana Jeanologia, especialitzada en el desenvolupament de tecnologies sostenibles per al sector tèxtil com el desgast del teixit texà mitjançant làser, ha fet un nou pas cap al tractament tèxtil sense generació de residus. La firma, que té com a clients a marques com Levis, Abercrombie & Fitch, Edwin Japan, Pepe Jeans, fa anys que Dièsel o Hilfiger Denim està centrada en reduir significativament la quantitat d'aigua i l'ús de productes químics en els processos d'acabat, en concret en el conegut com a rentat a la pedra que s'aplica per donar aspecte envellit o desgastat al teixit denim.

L'empresa dirigida per Enrique Silla, que el 2019 va donar entrada en el seu accionariat amb el fons Carlyle Group, ha desenvolupat ara un nou mètode que permet aconseguir l'aspecte vintage d'envelliment natural i de rentat a la pedra sense utilitzar aigua, pedres tosques, ni químics. Ho fa mitjançant un nou procés de "rentat per atmosfera", circular i d'abocament zero, que ha batejat com a Atmos.

En lloc d'utilitzar les convencionals rentadores d'aigua, Jeanologia utilitza rentadores d'aire que extreuen l'oxigen de l'atmosfera i el converteixen en ozó per tractar les peces mitjançant un procés d'abrasió controlat i segur, sense necessitat de pedres, aigua o productes químics. El fundador i CEO de Jeanologia, Enrique Silla, pronostica que, en els propers anys, la barreja d'aigua i químics per a aquest tipus de processos se substituirà per la barreja d'aire i ozó. "Trobarem dos tipus de rentadores industrials al mercat: rentadores d'aigua i rentadores d'aire", assegura l'empresari.

La "revolució" més important en dues dècades

Per a Enrique Silla, el rentat per l'atmosfera suposa un "gran avenç " en tecnologia d'ozó per a l'acabat de peces. "Ens trobem davant de la revolució més important del blue jeans des que llancem el primer làser tèxtil el 1999", destaca Cadira en relació amb aquest nou sistema, aplicable tant en denim com en color, que a més és més ràpid i econòmic en reduir costos.

Després del llançament de la seva primera rentadora d'aire el 2005 sota el nom de G2, Jeanologia s'ha posicionat al mercat com a líder en tecnologia ozó per a la indústria de l'acabat de peces. El sistema Atmos, segons destaca en un comunicat, representa "un pas més" amb el que l'empresa "aconsegueix un control perfecte de la humitat i la temperatura per aconseguir l'autèntic efecte vintage i envelliment natural".

10,7 milions de m3 d'aigua estalviats

Les tecnologies de Jeanologia s'utilitzen per crear aproximadament el 15% dels 6.000 milions de jeans produïts cada any al món, la qual cosa va permetre un estalvi d'aproximadament 10,7 milions de metres cúbics d'aigua el 2019. Aquest va ser un dels factors que Carlyle Europe Partners va tenir en compte a l'hora d'apostar per la companyia a l'ésser un aspecte crític en les seves expectatives de generació d'ingressos perquè els consumidors afavoreixen cada vegada més els béns i serveis produïts de manera sostenible.

Segons els últims resultats presentats per Jeanologia, corresponents a 2021, les seves vendes van créixer un 55 % fins als 62,5 milions d'euros.

El stone wash o rentat a la pedra va començar a utilitzar-se en la dècada dels 70 per reproduir a les peces l'envelliment propi del pas del temps mitjançant un procés en el qual es barrejava aigua amb productes químics i pedra tosca. Aquest procés, que avui dia encara es continua realitzant, té un alt impacte mediambiental, a més de ser "zero d'eficient", destaca Enrique Silla.

Jeanologia té previst presentar la seva primera col·lecció Atmos-Natural aging a la fira Kingpins d'Amsterdam, un dels certàmens de referència del tèxtil denim en la qual mostrarà les peces tractades de manera responsable amb la tecnologia G2 ozó i INDRA.

Segons destaca Jeanologia en un comunicat, la seva missió des de 1994 és "crear una indústria tèxtil ètica, sostenible i ecoeficient, marcant una nova era a través de la sostenibilitat, la digitalització i l'automatització." La companyia lidera la transformació de la indústria amb les seves tecnologies disruptives de làser, G2 ozó, e-Flow, SmartBoxes, Colorbox i H2 Zero "capaços d'augmentar la productivitat, reduir costos, consum d'aigua i energia, a més d'eliminar emissions i abocaments nocius, garantint zero contaminació". El seu MissionZero transforma la forma en què es fabriquen els jeans per eliminar el 100% dels residus generats en la fabricació i l'acabat dels Blue Jeans, des del teixit fins a la peça final.