Vivim temps interessants i desafiadors. El món es feia més petit i pensàvem que la globalització era el destí de la humanitat. Ara aquesta certesa es posa a prova.

Els avenços científics, econòmics, socials i tècnics assolits durant l'última dècada superen els aconseguits en 100 anys. Les fites dels últims dos anys superen encara més les de l'última dècada i el ritme futur serà encara més ràpid. L'escenari és emocionant.

En aquest moment clau, la cooperació mediterrània és més necessària que mai, perquè ens enfrontem a una crisi global que encara és evitable.

La regió mediterrània pot i ha de fer un millor ús de la logística com a palanca del seu desenvolupament econòmic i ecològic. La regionalització emergeix com una gran font d'oportunitats,

La diversitat de la nostra regió ha de ser un gran catalitzador per al creixement i la integració, per a la creació de noves empreses i la internacionalització. El talent mediterrani sense fronteres crea valor, un estil inclusiu i adaptable que conrea la capacitat de treure el millor d'un entorn divers.

El canvi climàtic i l'escassetat d'aigua amplificaran l'impacte dels diferents conflictes, generant nous desafiaments. El creixement previst en els propers anys del turisme, el trànsit marítim, l'aqüicultura o la recerca d'hidrocarburs exigeixen mesures per ordenar aquests usos i aconseguir la sostenibilitat de la seva enorme riquesa.

Durant massa temps, les empreses han organitzat les seves operacions tenint en compte els costos. La crisi de salut de la covid-19 ha destacat la necessitat que les empreses dissenyin les seves cadenes de subministrament entorn de la competitivitat del risc en lloc de només el cost. Per tant, les empreses internacionals i europees es veuran guiades a mitigar els riscos recorrent a la deslocalització, que podria ser costosa, o la diversificació regional, que és menys costosa.

La regionalització és una font d'immenses oportunitats, especialment quan es poden reduir les barreres al comerç i es poden desbloquejar mètodes de transport més ràpids i rendibles. Els béns i serveis logístics d'extrem a extrem s'han de dissenyar per ajudar a garantir que els blocs comercials regionals creïn entorns perquè les empreses prosperin, amb un profund coneixement de les regions en què operen.

El nou paradigma econòmic i comercial estaria provocant l'escurçament de les cadenes logístiques i cada vegada més es converteixen en cadenes regionals.

En aquest context, la regió mediterrània podria convertir-se en una pròspera frontera de producció complementària Nord-Sud, la ubicació geogràfica permet escurçar els circuits logístics amb la UE i l'Àfrica, i reduir l'empremta de carboni. El cost de la mà d'obra, encara que superior al d'Àsia, continua sent molt avantatjós, sense oblidar el potencial d'innovació científica i tecnològica que ha posat de manifest la covid-19.

Però cal enfrontar-se als reptes d'aquesta deslocalització i l'interès de la coindustrialització entre diverses economies mediterrànies i europees.

Provats per la covid-19, diversos països industrialitzats han decidit reorganitzar les cadenes de valor, per optar per la reubicació nacional o regional. Aquesta tendència actual, de la qual formen part les cadenes de valor industrials, possiblement podria constituir una oportunitat per a la regió mediterrània.

El canvi històric que s'acosta implica la implementació d'un programa ambiciós que doni suport a la integració de les economies mediterrànies. Els desafiaments exigeixen la suma de compromisos que tots hem de tenir. Es diu que el mar Mediterrani és massa estret per separar-lo i massa ample per unir-lo. Europa necessita implicar-s'hi, ja que el seu futur està íntimament relacionat amb la capacitat de desenvolupament econòmic i social dels països del sud de la Mediterrània i de l'Àfrica.

Ara és el moment de tornar a la Mediterrània. És el moment de pensar, intercanviar, col·laborar i actuar i de comprendre que el canvi fonamental prové de la satisfacció de les necessitats insatisfetes, empoderant les persones perquè impulsin el canvi que es vol crear i de donar forma al futur de l'economia mediterrània i global.

Cal repensar la relació entre la UE i la Mediterrània i impulsar un projecte comú capaç de competir al món de grans aèries geogràfiques o unions econòmiques gegants, on la Mediterrània esdevingui el lloc clau que proporciona solucions als problemes de la cadena de subministrament global i que el futur a la Mediterrània i Europa no depengui de la geopolítica global.

Hem de superar els reptes per crear riquesa i contribuir al bé comú enfortint el teixit social de manera sostenible i respectuosa amb la dignitat humana i la naturalesa.

Aquest viatge a la Mediterrània és el camí cap al futur que, per l'estabilitat i creixement econòmic a tota la zona, depèn de la participació de tots els actors de la societat civil per impulsar la inversió i generar riquesa.

Perquè enlloc com a la Mediterrània s'escriu el futur, es creuen no només els camins, sinó les oportunitats i els talents. Enlloc com a la Mediterrània s'atresora experiència de progrés i col·laboració, i la capacitat de fer de cada repte i cada aparent contradicció una oportunitat.