Els accidents mortals durant la jornada laboral van pujar un 48% entre 2013 i 2023, fins a les 74 víctimes aquell últim any, segons l'Informe de sinistralitat laboral 2023 elaborat per UGT de Catalunya a partir de dades de la Generalitat. Núria Gilgado, secretària de política sindical de l'entitat, ha apuntat en roda de premsa que Catalunya té "un sistema preventiu molt deficient". Tanmateix, el sindicat ha xifrat en 120 el total de morts en el marc de la feina el 2023, en tenir en compte també els 29 morts en accidents in itinere i els que van morir temps més tard, a conseqüència d'un accident anterior.

Així mateix, dels 74 morts durant la seva jornada: 32 van respondre a qüestions no traumàtiques, com ara accidents cardiovasculars, per exemple. Respecte a les dades provisionals de 2024, hi ha 18 accidents mortals comunicats a Catalunya, dels que vuit són infarts, cinc dels quals en l'àmbit del transport de mercaderies.

"No veiem una millora"

En l'última dècada, els accidents durant la jornada laboral van augmentar un 32,5% (els lleus, un 32,7% i, els greus, un 3,67%), mentre que els accidents in itinere van créixer un 38,54%. Gilgado ha reclamat "mecanismes per fer complir" la llei de prevenció de riscos laborals i més inversió: ha retret a les empreses no estar implementant mesures de prevenció i a les patronals que posin èmfasi en l'absentisme laboral i que, segons el seu parer, no abordin aquesta qüestió. També ha exigit publicar el resum d'empreses que incompleixen la normativa i reinvertir la recaptació de les sancions en implementació de més mesurades. "No veiem una evolució positiva, una millora. No podem dir que tenim llocs de treball que són segurs i saludables, sinó al contrari", ha lamentat.

Balanç de 2023

Catalunya va comptabilitzar 208.264 accidents el 2023, una disminució del 2,24% que Gilgado ha atribuït al descens de casos de coronavirus: "Una qüestió que podria semblar positiva, que és que els accidents en la seva totalitat han baixat, veiem que no". Mentre que els accidents lleus en jornada van disminuir un 6,47% (van ser 95.741), els greus van augmentar un 7,63% (564); i, respecte als accidents in itinere, van créixer en tota l'escala de gravetat fins als 19.385, una pujada encapçalada pels mortals (+31,82%, fins als 29).

L'entitat ha assenyalat que 2023 pot ser "la primera baixada en dotze anys" del nombre total d'accidents per cada 100.000 treballadors, conegut com a índex de sinistralitat, que no atribueix a una disminució de l'ocupació, ni a canvis en la comptabilitat i l'estadística. Per sectors, el sector serveis concentra la majoria d'accidents (61.512), i és l'únic en el qual la sinistralitat va disminuir (-10,29%); mentre que hi va haver "increments bastant lleus" en indústria (20.342, +1,72%); construcció (12.639, +1,04%), i agricultura (1.886, +0,43%).

Des del sindicat han destacat l'augment de víctimes mortals en l'agricultura, que ha atribuït a "les males condicions de feina, les llargues jornades i les situacions de precarietat", i a la indústria, mentre que han disminuït en la construcció i els serveis. En l'àmbit territorial, els accidents estan concentrats a Barcelona per ser també un focus d'ocupació, mentre que a Girona el nombre d'empleats que han mort a la feina ha baixat un 25%.