Renfe ha adjudicat per 14,5 milions les obres de construcció de la futura base de manteniment de Ripoll (Girona), que allotjarà noves instal·lacions de manteniment i reparació de trens i haurà de reduir les incidències en el servei de Rodalies, que passarà pròximament a ser gestionat des de la Generalitat. En un comunicat, l'operador informa que els treballs, que formen part del projecte Pla de Tallers de Renfe, els emprendrà una Unió Temporal d'Empreses (UTE) formada per Copisa, CRC i Infesa en un termini d'execució de deu mesos.
Aquesta nova base, que donarà servei als trens que circulin per l'R3, hauria d'estar disponible a partir del segon semestre de 2024. La seva posada en marxa "permetrà dur a terme reparacions i revisions de curt abast als trens sense necessitat de retorn a la seva base principal, reduint així les incidències del servei a Rodalies i els temps d'entrada i sortida dels vehicles en el taller". Renfe compta a Catalunya amb 28 centres de fabricació i manteniment, repartits en vuit tallers. El de Ripoll serà el novè.
Precisament, l'R3 és una de les tres línies que el PSOE i ERC han pactat, en el marc d'una eventual investidura del candidat socialista, Pedro Sánchez, que siguin traspassades a la Generalitat. En virtut d'aquest pacte, a més, Renfe deixaria d'operar Rodalies. El servei ho assumiria una nova empresa mixta batejada Rodalies Catalunya, que es faria també amb "els recursos materials i humans que avui són utilitzats i necessaris per a la prestació dels serveis de Rodalies per part de Renfe".