L'any 2022 ha consolidat la recuperació del sector de la perfumeria i la cosmètica a Espanya. El consum per càpita va marcar un rècord, aproximant-se als 185 euros per persona i any, amb el que no només s'han superat les xifres de 2021, sinó molt significativament, també els 170 euros assolits el 2019. La despesa dels particulars s'ha destinat a la compra d'una mitjana de 36 articles a l'any, per a la cura personal i l'estètica, amb l'ús diari d'entre vuit i deu productes.

Amb aquest nivell de demanda, el sector de perfumeria i cosmètica va facturar 9.250 milions d'euros l'any passat, a Espanya. La xifra suposa un creixement anual de l'11,3% i deixa enrere els 8.460 milions d'euros de 2019, una facturació que fins ara marcava el volum de negoci més important de la sèrie històrica del baròmetre que elabora l'Associació Nacional de Perfumeria i Cosmètica (Stanpa). Totes les categories de producte han crescut i superat els nivells prepandèmia per segon any consecutiu, amb un increment del 26% en perfums i cosmètics i del 16,5% en olis essencials respecte a 2019.

El 2022, el més preat pels consumidors ha estat el perfum de luxe, que s'ha venut un 21,5% més, circumstància que ho manté com la categoria de producte amb més pes al sector, un 19% del total. En el seu conjunt, els articles de perfumeria han crescut un 19,8% respecte de 2021 i un 18,5% sobre 2019.

Per canals de venda, la gran distribució i les botigues i cadenes especialitzades controlen dues terceres parts del mercat, amb un 46,5% i un 20,9%, respectivament, seguits de prop per les farmàcies, que acaparen gairebé un altre 20% del mercat. Per productes, la cosmètica de color (+30,3%), les fragàncies (+18,5%), la cura de la pell (14%) i la cura del cabell (+11%) experimenten les evolucions més grans dins del canal de gran consum. En aquest canal ha destacat el repunt de la demanda de cosmètica per a la cura de la pell, de manera que els consumidors han mostrat les seves preferències pels tractaments del rostre, que han crescut un 16,4%, productes solars un 21,3%, torna a dinamitzar-se el desodorant (13,2%) i l'afaitada (10,3%), creixen les fragàncies femenines un 18%, el color de llavis un 71%, i tractament capil·lar un altre 17%.

"L'èxit que ha tingut el sector el 2022 és molt difícil d'explicar, però la tornada de la societat ha estat efervescent i consideren que el nostre sector està connectat amb la vida diària, amb la societat i aquestes dades reflecteixen aquesta tornada a una intensitat de vida després de la pandèmia que necessita autocura, autoestima, el fet de tornar a relacionar-se i destaca amb la importància del perfum en les nostres vides", ha assegurat la directora general de Stanpa, Val Díez.

Respecte a l'ecommerce, aquest canal es va contreure un 0,5% el 2022, fins als 870 milions d'euros. Així, la venda online amb tenda física ha decrescut un 1,15%, fins als 450 milions d'euros, mentre que les marques destinades únicament a la venda per internet (pure players) van créixer un 0,2%, fins als 410 milions d'euros.

L'informe anual també destaca que, en l'àmbit internacional, el sector va assolir els 6.500 milions d'euros en exportacions, el 51% de les quals s'han destinat a Europa i el 49% restant a altres destinacions com els EUA, el Regne Unit, Mèxic, la Xina, EAU, Xile, Hong Kong, Rússia, el Brasil, Turquia i Austràlia. Així, Espanya es manté entre els 10 principals exportadors mundials i el segon d'Europa de productes de perfumeria i cosmètica. També s'ha consolidat com a quart mercat més gran de la Unió Europea (UE).

La directora general de Stanpa, Val Díez, ha destacat que l'exportació ha crescut "espectacularment" en els últims vuit anys i ha explicat que es deu que les multinacionals continuen apostant i augmenten la inversió en Espanya, que és "un hub d'innovació per al món". "Les companyies podrien triar un altre lloc, però es queden aquí per raons de competitivitat. A més, també tenim empreses nacionals que ja són mundials, i tot un ventall de pimes, que ho estan fent fenomenal i estan exportant els seus productes," ha explicat, segons recull Europa Press.

Un any complicat per la inflació

Per la seva part, el vicepresident de Stanpa i president de Cantàbria Labs, Juan Matji, va mostrar cautela sobre les previsions de 2023, un any que va considerar que seguirà sota la "tempesta perfecta" que s'ha viscut el 2022, per la qual cosa "serà un any complicat". Respecte a l'impacte de la inflació al sector, Matji ha reconegut que "ha afectat tots". "Hem fet tot el possible per contenir-la i que no impactés en la societat. La indústria ha tingut al departament d'operacions aquest any com a departament estrella", ha fet broma.

La directora general d'AC Marca, Eva Magriña, ha reconegut que el 2023 es presenta amb "reptes i oportunitats". "La inflació continuarà torturant els nostres costos, però veiem oportunitats al mercat local, perquè la gent té ganes de sortir. Així, que esperem un bon any", ha subratllat, destacant la importància que té el turisme en la indústria.

Mentre que el representant de Loewe Perfumes, Sergio de León, preveu un "creixement moderat" estatalment, encara que la perfumeria està creixent a doble dígit. "Esperamos un any de creixement sa en perfumeria i en l'àmbit internacional hem netejat les crisis, i si no hi ha noves, l'any promet", ha assenyalat.