El grup automobilístic xinès Chery, que iniciarà les seves operacions a la Zona Franca de Barcelona aquest estiu després de l'acord assolit amb l'empresa Ebre-EV Motors, està negociant ara el desembarcament de les seves operacions a Turquia per també produir vehicles al país euroasiàtic, segons ha confirmat aquest divendres el Govern del president Recep Tayyip Erdogan. No serà l'única companyia, també hi hauria interès d'uns altres tres grups xinesos d'aterrar al país otomà.

"Ens agradaria completar les converses com més aviat millor", ha afirmat el ministre d'Indústria i Tecnologia, Fatih Kacir, en declaracions a 'Bloomberg', on ha admès també estar immers en negociacions per aconseguir que les també xineses BYD, Great Wall Motors i SAIC produeixin cotxes al seu país.

Existeix un interès "significatiu" en el mercat automobilístic per Turquia gràcies a la pertinença a la unió duanera de la Unió Europea (UE) que facilita la importació de vehicles de les marques estrangeres al Vell Continent. A més, Turquia és un mercat important en si mateix per a la indústria de l'automòbil i, en especial, dels vehicles elèctrics que, a tancament de 2023, van representar un 7,5% de totes les vendes a nivell nacional.

De fet, el regulador del mercat energètic nacional espera que el nombre de vehicles elèctrics al país augmenti en, aproximadament, 180.000 cotxes per a 2025 assolint una quota de mercat de fins i tot 30,4% el 2032.

Xifres que obren la porta que BYD implanti una nova fàbrica de vehicles elèctrics a les portes d'Europa en territori turc per a 2025, a més de la que ja està en construcció a Hongria. No obstant això, el Govern turc ha mogut fitxa en els últims mesos per a la protecció del seu propi sector automobilístic.

Fa un any Turquia va imposar un aranzel addicional del 40% a les importacions de vehicles elèctrics procedents de la Xina per tractar d'ajudar a TOGG, el primer fabricant nacional de vehicles elèctrics del país, fins i tot que es consolidi en un mercat que aspira a ser el quart més gran d'Europa durant els pròxims mesos.

L'ofensiva de les marques Xineses

Els fabricants xinesos no volen perdre l'oportunitat d'instal·lar-se a Europa (un mercat de més de 400 milions de consumidors) i els moviments de les empreses així ho testifiquen. Chery va fer oficial a l'abril el seu primer centre de producció al bloc comunitari a l'Ebre Factory (l'antiga fàbrica de Nissan Barcelona) on preveu assolir una producció de 150.000 cotxes anuals el 2029 a través de la seva associació amb EV Motors.

SAIC Motor, la matriu de la marca comercial MG, també ha estudiat la possibilitat d'instal·lar-se a Europa encara que, de moment, no ha concretat cap pla. Per la seva part, Leapmotor començarà a vendre els seus models al vell continent juntament amb Stellantis a partir de setembre després d'adquirir el 20% de l'empresa asiàtica per 1.500 milions d'euros fa un any.

En concret, la firma paneuropea ha anunciat que es vendran dos models de la marca xinesa a nou països europeus, entre els quals es troben França, Itàlia, Alemanya, Holanda, Espanya, Portugal, Bèlgica, Grècia i Romania.

Mentrestant, a partir del quart trimestre de 2024, s'exportaran aquests dos models del fabricant xinès a Sud-amèrica, en concret a Xile i el Brasil, així com al Pròxim Orient, l'Àfrica, l'Índia i el sud-est asiàtic.