El president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, ha destituït de forma sobtada Aurelio Martínez com a president del Port de València i ha nomenat al seu lloc Joan Calabuig, que fins ara ocupava la Secretaria Autonòmica per a la UE i Relacions Exteriors del Consell.

La sortida d'Aurelio Martínez, elegit pel mateix Ximo Puig per presidir el Port a la seva arribada al Palau de la Generalitat el 2015, ha estat un assumpte recurrent en els últims mesos, però gairebé ningú no esperava que es produís de forma tan sobtada i a menys de dos mesos de les eleccions autonòmiques.

La presidència d'Aurelio Martínez, que aquest divendres va difondre la versió d'una sortida a petició pròpia per motius d'edat -aquest mes compleix 76 anys-, es produeix sense que s'hagi aprovat la controvertida ampliació nord i en ple enfrontament amb l'Ajuntament de València tant per aquesta ampliació com per la cessió a la ciutat dels terrenys de La Marina.

Encara que de la seva gestió de la mà de Francesc Sánchez destaquen algunes fites com la reducció del deute de l'Autoritat Portuària de València, el projecte de la nova terminal de creuers i alguns exercicis rècord en tràfic de contenidors, gran part de la seva etapa ha estat marcada per la polèmica. La seva intenció de construir una nova terminal de contenidors que explotés MSC amb una Declaració d'Impacte Ambiental concedida el 2007 ha estat la principal, però altres com un presumpte tracte de favor a l'empresa de Vicente Boluda en una permuta de terrenys, la paralització de la ZAL en els tribunals o la suspensió cautelar per part del TSJ de Madrid de la seva condició d'òrgan substantiu per decidir sobre la necessitat de sotmetre el projecte d'ampliació a una nova avaluació ambiental també li convertien en un element incòmode per al Palau de la Generalitat.

Un relleu accelerat

Encara que el PSPV està convençut de la necessitat d'ampliar el Port, Aurelio Martínez portava temps al disparador per l'exhibició permanent del seu enfrontament amb Compromís i tot aquell que s'atrevís a qüestionar l'ampliació del Port de València. Amb tot, el que havia d'haver estat un relleu tranquil s'ha precipitat els últims dies per dues circumstàncies que convertien la seva situació en difícilment suportable per al president de la Generalitat. D'una banda, un desafortunat missatge a twitter des del compte oficial de l'APV contra la síndica de Compromís en Les Corts, Papi Robles, per a la qual demanava "csnya i garrot" (sic), pel qual posteriorment va haver de disculpar-se el seu responsable de comunicació. Per altre, la sonada declaració d'Aurelio Martínez aquesta setmana en un jutjat de València en qualitat d'expresident de la Fundació del València CF en la qual va admetre que la venda del club a Peter Lim es va dur a terme sense garanties escrites per part del magnat singapurès per acabar les obres del nou estadi de Mestalla, que anys després continua sense estar acabat.

L'elecció de Joan Calabuig com el seu successor, mà dreta de Ximo Puig, ben relacionat amb l'Ajuntament de València i amb un tarannà conciliador i dialogant molt diferent al d'Aurelio Martínez reforcen la tesi sobre el desig de Ximo Puig de canviar per complet l'estil institucional del Port de València.

Encara que la substitució d'Aurelio Martínez no s'esperava fins després del 28 de maig, precipitar la seva sortida de la presidència del Port permet a Ximo Puig desactivar bona part de la munició que Compromís podria haver utilitzat contra ell a compte de l'ampliació del Port sense tramitar una nova DIA. A més, el sacrifici avançat d'Aurelio Martínez per part de Puig també suposa una mena de desgreuge a les portes de la campanya electoral per als aficionats del València CF indignats amb la gestió d'Aurelio Martínez que va acabar amb el club en mans de Peter Lim i el deteriorament de la institució.

L'ampliació, pendent

Què passa ara amb els terminis de l'ampliació nord del Port de València. Aquesta és una de les grans preguntes, si no la principal, que queden en l'aire amb la sortida del seu principal defensor. Aurelio Martínez estava decidit a seguir endavant amb el projecte sense tramitar una nova declaració ambiental malgrat que l'actual era de 2007 i que fins i tot del Defensor del Poble hagi instat al Ministeri de Transició Ecològica a posicionar-se i no deixar la decisió només en mans del port valencià.

Encara que l'atorgament definitiu de la concessió d'explotació a MSC acumula més de dos anys de retard, Aurelio Martínez esperava rebre aquest mateix mes el vistiplau del Govern d'Espanya per tirar endavant el projecte. En ser una obra de gran envergadura, correspon al Consell de Ministres autoritzar la licitació de l'obra civil a executar per part de l'Autoritat Portuària de València (APV). Encara que Martínez havia anunciat el desenllaç per a l'abril, fonts del sector traslladen a ON ECONOMIA que el president de Ports de l'Estat, Álvaro Rodríguez Dapena, esperarà que passin les eleccions autonòmiques del 28 de maig per valorar si sotmet el projecte a votació en el Consell de Ministres.

En el seu comiat d'aquest divendres, el mateix Aurelio Martínez va mostrar la seva confiança que la persona que el succeeixi pugui "portar a bon port" altres projectes que s'han quedat "a les portes de la seva aprovació".