Aquest diumenge es commemorava el 80è aniversari de l’alliberament de Mauthausen, un dels camps de concentració més cruels del règim nazi, on van assassinar 4700 espanyols pel fet de ser republicans. Aquesta era el seu delicte. La paradoxa és que Espanya envia el símbol de la monarquia, el rei, a commemorar l'extermini de catalans i espanyols contraris a la monarquia. Un despropòsit. El problema és que la primera autoritat civil d'Espanya és Felip, que a banda de rei és cap de l'Estat. Encara no s'ha inventat la fórmula de tenir reis per omplir pàgines d'EN Blau però que la primera autoritat civil del país sigui un càrrec electe, sorgit de les urnes, i no un individu l'únic mèrit del qual és pertànyer a la família Borbó. El bàndol republicà va perdre la Guerra Civil però no està disposat a perdre la batalla de la imatge, així que va omplir l'acte de banderes tricolors, republicanes, amb el color morat que humilia als reis fins al punt que Letícia difícilment vesteix d'aquest color, de Podemos i de la bandera de la II República.
Una foto històrica, el rei entre banderes republicanes en un acte oficial. Si fos a Espanya els escortes de Zarzuela haurien eliminat les tricolors però a Àustria no estan per censures: una bandera històrica que representa no una dictadura sinó una democràcia, la II República. Felip es va haver d'empassar l'orgull i Letícia, malgrat el seu sogre Joan Carles i el seu examant Jaime del Burgo la consideren "podemita", no semblava còmoda. Crits humiliants a un pam del seu nas: "Visca la República". No la República catalana, no eren indepes, eren republicans. Un crit en català que uns nanos de Manresa, alumnes de batxillerat, van etzibar-los a un pam de la cara. Cara de fàstic la que va dedicar-los Felip amb una ganyota entre somrient i emprenyada. Vídeo i àudio:
El tuit és de l'alcalde de Manresa, Marc Aloy, també republicà, d'ERC: "Els alumnes de batxillerat dels instituts de Manresa em representen!". El seu Ajuntament va enviar al camp d'extermini una delegació amb alumnes d’instituts de la ciutat que van llegir textos de deportats catalans com l’escriptor i polític manresà Joaquim Amat-Piniella. La foto hauria d'haver estat portada de tots els diaris però el Barça ha salvat Felip de la humiliació i només és foto de portada d'El País, i molt petita a El Mundo i La Razón que trien de foto principal dos altres màrtirs: Thibaut Courtois i Lleó XIV.
El nano manresà amb la samarreta negra que diu L'oblit és la pitjor de les condemnes hauria de poder ser el pròxim cap de l'Estat, si el voten, en lloc d'Elionor. I Felip hauria de plantejar-se si un homenatge als republicans d'un rei no ofèn la memòria dels difunts.
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!