El dissenyador Javier Mariscal i el publicista Risto Mejide han protagonitzat aquest dijous un dels plats forts del congrés del Club de Creatius, que té lloc a Sant Sebastià. A l'entrevista, l'artista valencià ha criticat marques i anunciants, i això l'ha dut a parlar sobre Catalunya.

Mariscal i Mejide han entretingut els professionals del congrés, on tots dos han dut a terme una "reedició" del programa Chester in love, al qual va ser convidat l'autor de la mascota dels Jocs Olímpics de Barcelona.

"Tenim un passat en comú", ha assenyalat Mejide quan Mariscal s'ha assegut en un dels sofàs que ocupaven l'escenari. El dissenyador, que ha estat durant tota l'entrevista amb ulleres de sol a causa d'una operació de cataractes a la qual s'ha sotmès recentment, no ha tingut cap mania per ficar-se en tota declaració "compromesa" que li ha passat pel cap, cosa que Mejide ha intentat "controlar" amb més o menys encert.

"Què és una marca?", ha estat la primera pregunta, obligada en un fòrum de professionals de la publicitat. "És una cosa com la identitat" i, sobretot, és "una cosa completament inventada perquè el nostre llenguatge és simbòlic", ha contestat. Així, ha afegit: "la marca Catalunya és una invenció absoluta i la marca País Basc és una altra invenció. Aquests bèsties d'ETA mataven per una invenció, 'per la nostra pàtria", encara que "hauria preferit que no hi hagués aquesta marca o s'ho prenguessin amb més calma, com ara", ha afirmat.

En rememorar com va crear el Cobi, ha relatat que el va atreure l'encàrrec malgrat que la seva actitud ha estat sempre la d'un "outsider". Entre altres raons perquè li agradava que la ciutat de Barcelona canviés amb la celebració dels Jocs Olímpics. "Treure diners a Madrid, aquest és un concepte molt català", ha ironitzat a la mateixa entrevista.