El Ministeri de Foment prioritza el corredor central al del Mediterrani. Aquesta és la conclusió que hauria arribat la Unió Europea en un últim informe que es revisa aquests últims dies en una trobada a Rotterdam. Segons ha informat el diari Las Províncias, des del Govern espanyol s’estaria posant l’èmfasi a millorar la xarxa que passa per Algesires i Madrid, la qual van poder incloure com a xarxa prioritària de transport definida per la Unió Europea.

Des que els populars van accedir a La Moncloa han destacat sempre que ambdós trams són “compatibles”, perquè tenen un “horitzó temporal diferent”. Però en la proposta remesa a Brussel·les hi figura la connexió d’ample internacional del tram entre Algesires i Villaverde Bajo (sud de Madrid), que costaria 500 milions d’euros, amb vies separades per passatgers i mercaderies.  Mentrestant, al tram de València i Castelló només s’hi contempla un tercer carril, en comptes de plataformes separades.

Aquesta prioritat també es despendria de la inclusió d’altres projectes com l’electrificació de la línia entre Bobadilla i Algesires, o implantació de sistemes de seguretat vinculats al port d’Algesires. Això sí, si bé no hi ha previstes millores de les infraestructures portuàries de València, l’informe sí que les contempla per Barcelona.

El secretari de Vivenda, d’Obres Públiques i vertebració del Territori de la Generalitat valenciana, Josep Vicent Boira, reclama en declaracions al diari que “l’Espanya radial no té cabuda en aquesta visió d’Europa”. En la línia de seu president, Ximo Puig, critica que el central pugui arribar a tenir a mig termini “millor connexions”, en el que considera que és una “aposta clara”. 

Podemos, més enllà

Precisament les vies van ser també font de polèmica durant la campanya electoral del 26 de juny. El programa electoral dels de Pablo Iglesias ignorava el mediterrani i arribava a plantejar el desenvolupament de l'eix ferroviari del Pirineu aragonès, és a dir, aquell que vol passar per l'Aragó i perforar la muntanya. 

"Restaurarem i reobrirem la línia ferroviària entre Osca i el sud-oest de França per facilitar el trànsit de mercaderies i viatgers entre Espanya i França, la qual cosa comportarà una millora competitiva i el desenvolupament de l'Aragó com a pol logístic.", deien concretament al programa "El somriure d'un país". 

Amb tot, el líder d'En Comú, Xavier Domènech, va sortir a dir posteriorment un argument similar, en què les dues vies són "compatibles", encara que remarqués que la principal havia de ser la litoral. També la seva número dos, Lucía Martín, va explicar al 3/24 que s'havia inclòs pels companys de l'Aragó, que ho havien demanat, i comunitat on és diputat el secretari d'Organització, Pablo Echenique.