Trenta-un destins internacionals -sense comptar Europa- amb vols directes. Si viatges des de qualsevol lloc del món amb Iberia, tindràs la sort de no fer escala si voles a l'Aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas. Si, en canvi, vols viatjar amb Iberia a Barcelona, hi hauràs de dedicar més temps perquè no podràs volar sense aturar-te a diferents aeroports abans d'arribar al del Prat.

Dels trenta-un vols analitzats -sempre a destinacions internacionals fora d'Europa-, només el recorregut Lima-Barcelona té alguna relació amb Iberia perquè està operat per aquesta aerolínia, tot i que l'aeronau pertany a LATAM Airlines. Fora del Perú, no n'hi ha cap que sigui directe a la capital catalana operat per aquesta companyia.

Per contra, sí que se'n poden trobar, per exemple, de directes a Nova York i Miami amb American Airlines que, en temporada estival, també fa vols intercontinentals a Filadèlfia i Charlotte. A més, a partir de finals de març i fins a l'agost, altres aerolínies aniran obrint diverses rutes transoceàniques directes des de la capital catalana.

Discriminació

I no només això. Si s'agafa el vol que fa escala a Madrid -que segurament serà d'Iberia-, pot arribar a sortir fins a cinc vegades més car que si es compra el que opera amb la companyia del país. Per exemple, el vol per al mateix dia (24 d'abril) a Chicago val 489 euros a Barcelona i 2.935 a Madrid amb Iberia. Fora de les 31 destinacions analitzades, Iberia liquidarà de les seves rutes -a partir del 26 de març- els vols des de Guayaquil i Cali que surtin o es dirigeixin a Barajas.

Una mostra d'aquesta discriminació de l'aerolínia dels vols internacionals directes a Barcelona és el recorregut fins o des d'Oran, al nord-est d'Algèria. L'aeroport Internacional Houari Boumedienne a Alger té vols directes amb les dues capitals -Iberia tampoc vola aquí directament a la capital catalana, sí que ho fa Vueling-, però si vols volar des de l'aeroport d'Oran Es Sénia millor que no ho facis a Barcelona. Fins a Madrid trigaràs 1 hora i 35 minuts, però per viatjar a Barcelona necessitaràs -tant sí com no- fer escala.

En total, Iberia i Iberia Express vola a 56 capitals europees -sumant-hi també els vols en època estival- i a 16 ciutats de l'Estat.

 

Mapa de vols directes a Madrid amb Iberia des de procedències internacionals i comparativa amb les escales que s'han de fer per volar fins a Barcelona (i sense Iberia). Per dibuixar el mapa i fer el càlcul de temps s'han agafat com a exemples els vols previstos per al dia 24 d'abril del 2017. En cas que aquell dia no hi hagués cap vol a segons quina destinació, s'ha triat el dia anterior o posterior per fer la comparativa, tant per a l'Aeroport del Prat com per a l'Aeroport de Barajas-Adolfo Suárez.

* Els punts en blau fosc són els punts d'inici dels recorreguts. Les línies en gris fosc són els vols a Madrid amb Iberia. Les altres, de colors, són les diferents escales que fan els vols des de qualsevol origen internacional fins a Barcelona. Cada escala està marcada amb un punt del mateix color que la línia. Pots interactuar en el mapa clicant a cada línia o punt per obtenir més informació sobre els vols. / M.E.M.

El Prat creix... sense Iberia

A partir de la primavera, la situació de l'aeroport del Prat millorarà. Després d'estar 14 mesos creixent més que Barajas -no en número de passatgers, però sí amb més increment de percentatge que Madrid-, presumiblement encara ho farà més en els darrers mesos i, amb els nous vols internacionals directes, podria ser que, justament per això, i com ja va passar l'agost del 2013 i del 2014, aquest any sí que fes el 'sorpasso' a Madrid.

 

Mapa: Nous vols internacionals directes que operaran properament a Barcelona.

*Pots interactuar en el mapa clicant a cada línia o punt per obtenir més informació sobre els vols. / M.E.M.

Boston: Azores Airlines

A partir del 29 de marçAzores Airlines connectarà directament Barcelona amb Boston amb un vol que durarà, aproximadament, 11 hores, perquè farà una parada tècnica a Ponta Delgada Joao Paulo-Illa de Sao Miguel, dues de les nou illes portugueses. De moment, començarà amb dos vols setmanals, però està previst que pel març del 2018 en sumi un més. La nova ruta es farà amb un Airbus A320, que té una capacitat per a 165 passatgers.

L'aerolínia portuguesa també té previst ampliar la seva ruta fins a Toronto i Montreal, però encara no se sap la data en què els seus avions començaran a aixecar el vol cap al Canadà. Azores Airlines comercialitzarà aquest any un total de 29.000 seients des de Barcelona i s'espera que de cara a l'any vinent, quan entri en funcionament el tercer vol setmanal, la xifra arribi fins als 44.000, un 58% més. 

Seül: Korean Air

Korean Air connectarà per primera vegada Seül i Barcelona amb un vol directe tres vegades a la setmana -dilluns, dimecres i dijous- a partir del 28 d'abril, un trajecte que operarà amb un B777-200 amb capacitat per a 248 passatgers.

El conseller d'Empresa, Jordi Baiget, ja va explicar que hi ha molts catalans que tenen interessos econòmics i culturals a Corea del Sud, i va destacar que el vol atraurà població d'aquest país i de la regió, especialment del Japó, a Catalunya, "ja sigui per activitat productiva o turisme".

Xangai: Air China

També serà la primera vegada que es pugui volar des del Prat fins a Xangai sense fer cap parada. Serà a partir del 5 de maig amb tres vols setmanals: els dimarts, els divendres i els diumenges. La companyia, Air China, que ja opera des del Prat amb vols directes a Pequín, ha fet el pas dos anys després d'haver començat a planificar la ruta.

Aquesta nova ruta estarà operada per un Airbus A330-200 amb capacitat per a 237 passatgers repartits en dues classes, 207 en classe econòmica i 30 en primera classe. Pel que fa als horaris, el vol de tornada s'enlairarà de Barcelona els dimarts a les 11:45 i els divendres i diumenges a les 12:30, i arribarà a la ciutat xinesa a les 05:55 i 06:40 respectivament. 

Los Angeles, Nova York, San Francisco i Miami: Norwegian

Norwegian aportarà, de moment, dos Boeing 787-8 Dreamliner amb una capacitat per a 210 passatgers per fer quatre vols directes des de Barcelona als Estats Units. El primer a volar als EUA serà el de Los Angeles a partir del 5 de juny. Els dos primers mesos oferirà dos vols setmanals, dilluns i divendres, però a partir del 22 d'agost, en sumarà un més els dimarts.

El seguirà el trajecte a Nova York el 6 de juny, amb el mateix model d'avió, i que, també, el 22 d'agost arribarà a tenir quatre vols setmanals. De moment, en tindrà dos, els dimarts i els dijous, però a finals de l'estiu en sumarà dos més: dilluns i diumenge.

Un dia més tard, el 7 de juny, començarà a volar a San Francisco. Sortirà, de moment, dues vegades cada setmana, els dimecres i els diumenges, però, com la resta, el 22 d'agost en sumarà una més, que serà els divendres. Aquest serà l'únic vol directe entre la ciutat californiana i qualsevol aeroport de l'Estat.

Finalment, el 22 d'agost -el mateix dia en què s'ampliaran les freqüències dels altres tres vols-, sortirà el vol a l'aeroport Fort Lauderdale, a Miami. La freqüència serà de dos vols setmanals, dimarts i diumenge, i s'operarà amb el mateix model, un Boeing 787-8 Dreamliner.

Los Angeles, San Francisco, Punta Cana i Buenos Aires: Level

El grup IAG -del qual Iberia forma part, juntament amb British Airways, Vueling i Aer Lingus- ha presentat aquest 17 de març els nous vols internacionals que ja van informar que farien, després que Norwegian anunciés els ja mencionats anteriorment.

Els ha presentat juntament amb una nova aerolínia, Level, que serà l'encarregada de realitzar els vols transoceànics a Los Angeles, San Francisco, Punta Cana i Buenos Aires, amb un Airbus A330-200 amb capacitat per a 314 persones. La marca es posarà en marxa al juny, però no serà fins al 2018 que es crearà l'aerolínia independent. Mentrestant, serà Iberia qui s’encarregui del servei de manera provisional.

El vol directe Barcelona-Los Angeles començarà a operar el proper 1 de juny amb una freqüència de dos dies per setmana -dijous i diumenge-. El dia següent -2 de juny- ho farà el vol a San Francisco amb tres vols setmanals -dimarts, divendres i diumenge-. El dia 10 de juny començarà a operar el de Punta Cana -dimecres i dissabte- i el 17 de juny, el de Buenos Aires -dimarts, dijous i dissabte-.

Chicago: American Airlines

Començarà a operar el 5 de juny amb una freqüència diària entre maig i setembre. Es tracta del cinquè vol intercontinental que la companyia opera des del Prat, ja que American Airlines també connecta durant tot l'any Barcelona amb Nova York i Miami, a més de Filadèlfia i Charlotte a l'estiu. Com Norwegian, operarà amb un Boeing 787-8 Dreamliner amb capacitat per a 210 passatgers.

Teheran: Mahan Air

L'aerolínia iraniana Mahan Air unirà l'aeroport del Prat de Barcelona amb Teheran (Iran) a partir del 22 de juny i fins al 26 d'octubre amb dos vols setmanals: dijous i diumenges. Ho farà després de tres anys d'interrupció i, de moment, aquesta ruta només serà operativa durant la temporada d'estiu. 

Hong Kong: Cathay Pacific

Com l'anterior, Cathay Pacific unirà Barcelona amb Hong Kong només en la temporada estiuenca. Serà a partir del 2 de juliol i fins al 27 d'octubre i tindrà quatre vols setmanals: dilluns, dimecres, divendres i dissabte. L'avió serà un Airbus A350 amb capacitat per a 366 persones.

Llatinoamèrica, amb Norwegian?

L'aerolínia noruega va anunciar el novembre del 2016 que estava estudiant oferir dos nous vols directes des de l'aeroport del Prat: a l'Argentina i a Xile. Tanmateix, però, encara no hi ha res decidit i, si s'accedeix al web de Norwegian, no és possible comprar cap vol directe per a aquestes dues destinacions.

Quant de temps es triga a arribar a Barcelona i a Madrid des de les mateixes procedències internacionals?

El fet que no es pugui volar de manera directa en vols d'Iberia a l'aeroport del Prat allarga el temps de viatge de manera molt significativa des de les mateixes procedències. Com es pot apreciar a les taules següents, un passatger triga, per exemple, 1 hora i 40 minuts per anar des de Casablanca (Marroc) a Madrid, mentre que si ha de volar a Barcelona necessita 5 hores i mitja. Si ho ha de fer des de l'Havana, les 8 hores i 50 minuts que triga el vol d'Iberia a Madrid es converteixen en 18 hores i 5 minuts si es tracta d'anar a Barcelona.

 

* Per elaborar les taules, com amb el primer mapa, s'han pres com a exemples els vols del dia 24 d'abril del 2017. La destinació Madrid sempre és amb Iberia, mentre que la destinació Barcelona és sempre amb altres companyies.

Àfrica

Procedència Barcelona Madrid
Casablanca 5.30h. 1.40h.
Dakar 7.30h. 4.20h.
Johannesburg 17.40h. 10.20h.
Malabo 11.10h. 6.05h.
Marràqueix 2.25h. 1.55h.
Oran 5.05h. 1.35h.

 

Amèrica

Procedència Barcelona Madrid
Boston 20h. 6.50h.
Buenos Aires 21.15h. 12.50h.
Caracas 19.35h. 8.30h.
Chicago 17.30h. 8.05h.
El Salvador 16.05h. 10.20h.
Guatemala 31.15h. 12.40h.
L'Havana 18.05h. 8.50h.
Lima 12.35h. 11.55h.
Los Angeles 19.36h. 11.55h.
Medellín 14.18h. 9.55h.
Mèxic D.F. 18.20h. 10.20h.
Miami 8.40h. 8.35h.
Nova York 7.20h. 7h.
Panamà 14.46h. 9.50h.
Puerto Rico 19.22h. 7.50h.
Quito 18h. 11.25h.
Rio de Janeiro 14.40h. 10.05h.
San José 21h. 10.10h.
Santiago de Xile 15.30h. 12.40h.
Santo Domingo 13.45h. 8.05h.
Sao Paulo 18.10h. 10.10h.

 

Àsia

Procedència Barcelona Madrid
Xangai 19.35h. 14.15h.
Tel Aviv 4.50h. 5.30h.
Tòquio 16.30h. 14.10h.