El programa electoral de Podemos per a les eleccions generals del 26 de juny gira l'esquena al Corredor Mediterrani, i aposta, en canvi, per desenvolupar l'eix ferroviari del Pirineu aragonès.

La "alternativa" pirinenca, com a ramal de l'anomenat Eix Central, que connecta a Lisboa amb Barcelona a través de Madrid, es va plantejar al seu dia des d'una visió centralista de les connexions ferroviàries de mercaderies entre la Península i Europa, anàloga al desenvolupament radial de la xarxa de l'AVE, duta a terme pels governs del PSOE, primer, i del PP, després.

L'aposta per l'eix aragonès apareix detallada a la proposta número 347 del programa "El somriure d'un país", amb el que els de Pablo Iglesias es presenten als comicis. Sota l'epígraf "Reobertura de la línia ferroviària Canfranc-Oloron en l'horitzó 2020", s'indica:

"Restaurarem i reobrirem la línia ferroviària entre Osca i el sud-oest de França per facilitar el trànsit de mercaderies i viatgers entre Espanya i França, la qual cosa comportarà una millora competitiva i el desenvolupament de l'Aragó com a pol logístic."

Cantàbric-Mediterrània

Les connexions ferroviàries amb la Mediterrània tan sols són abordades en el punt 349 del programa "Ikea" dels podemites, però per proposar un nou eix que connectaria de nou, a través d'Aragó, el Cantàbric i Sagunt. Així, sota l'epígraf "Millora del corredor ferroviari Cantàbric-Mediterrània", s'assenyala:

"Impulsarem una millora de les comunicacions entre el Cantàbric i la Mediterrània mitjançant un pla d'inversions en les línies ferroviàries del traçat Terol-Saragossa-Sagunt, per potenciar la capacitat logística de l'Aragó i les relacions comercials entre el nord i l'est peninsular".

 

El Corrredor Mediterrani és l'eix transeuropeu prioritari de transport de mercaderies entre Algesires i la frontera francesa seguint la costa andalusa, murciana, valenciana i catalana. Només s'ha materialitzat en alguns trams i exclou ara per ara la connexió d'alta velocitat per a passatgers entre València i Barcelona.

L'oblit d'aquesta infraestructura estratègica en el programa de Podemos és especialment significatiu donada la sintonia política i empesarial existent entre València i Catalunya perquè es dugui a terme, i que es va veure reforçada en l'última reunió entre els presidents Ximo Puig i Carles Puigdemont, el 18 de maig passat a Barcelona. Ambdós van acordar fer front comú perquè el pròxim govern espanyol detalli les inversions per desenvolupar el Corredor.

Es dóna el cas, a més, que Podemos participa del govern de la Generalitat Valenciana a través de la seva confluència amb Compromís i que En Comú Podem, els seus aliats a Catalunya, va ser la primera força en les generals del 20D i segons l'última enquesta del CIS fins i tot reforçaran amb escreix aquesta posició. Tant és així que el candidat de Podemos, Pablo Iglesias, només realitzarà una visita electoral a Catalunya, precisament aquest dissabte.

En canvi, la formació morada sosté a l'Aragó el govern del socialista Javier Lambán, la qual cosa explica en part la seva aposta pel Corredor Pirinenc. El mateix Lambán dóna suport al Corredor Mediterrani -així li ho va expressar al valencià Puig- a canvi de la potenciació de l'eix Saragossa-Sagunt.

Quan Iglesias no sabia res del Corredor

De fet, no és la primera vegada que Iglesias ensopega amb el Corredor Mediterrani. El maig del 2015 va reconèixer en una entrevista amb Jordi Basté a RAC1 que no sabia res d'aquest eix, extrem que va generar una intensa polèmica atesa a més la condició d'eurodiputat del líder podemista en aquell moment. Iglesias no va estar massa encertat aquell dia. També va dir desconèixer si es podia parlar d'unitat lingüística entre els territoris de parla catalana.

La Comissió Europea va denegar el març del 2012 la inclusió de l'Eix Pirinenc en el pla de xarxes prioritàries contra de les pretensions del govern de Mariano Rajoy, anàlogues a les del programa de la formació morada. La raó dels responsables europeus és que el corredor pirinenc requereix la realització del túnel fronterer de Canfranc, les obres del qual tardarien més de 20 anys a estar concloses, mentre que la xarxa bàsica europea ha d'estar operativa el 2030.

De fet, l'estratègia del govern d'Aragó, i així li ho va manifestar Lambán a Ximo Puig en la seva última trobada a València, passa per donar suport al Corredor Mediterrani a canvi de la inclusió entre les prioritats d'Europa del tram ferroviari Saragossa-Sagunt amb l'esperança de desbloquejar el túnel de Canfranc.