Un home de Barcelona, Rubén J.M., ha denunciat avui haver patit discriminació lingüística al Centre d'Atenció Primària (CAP) Drassanes de Barcelona. En Rubén anava aquest matí al CAP a buscar una documentació per a la seva xicota italiana i ja a la primera planta li responien en castellà mentre que ell parlava en català.

Allà l'han enviat cap al tercer pis, on ha començat a parlar en català amb una infermera i, conscient que el centre no li podia facilitar aquesta informació sense una autorització de la seva parella, ha decidit preguntar a la professional si, almenys, podia parlar-li en català.  

En aquest moment, sempre segons les declaracions de Rubén a El Nacional, la infermera s'ha aixecat i li ha dit altra vegada en castellà: "Ahora sí, fuera de la consulta", mentre que dirigint-se a una companya seva li deia: "Hasta que no se vaya este chico de la consulta, no trabajo"

Empipat, en Rubén ha tornat al pis de sota que, en català –aquesta vegada sí–, li han justificat l'actitud de la infermera que "aquesta persona té l'obligació d'entendre'l, però no de parlar-li en català", al·legant que el llenguatge tècnic que utilitzen pot ser complicat traduir-lo al català.

El fet és que aquesta professional de la salut només es dirigia a en Rubén per dir-li que no podia donar-li els resultats de la seva parella, una frase que té poques paraules tècniques, tot i que El Nacional no ho ha pogut confirmar perquè el CAP Drassanes ha denegat fer declaracions sobre aquesta qüestió.

Ha estat llavors quan l'home ha decidit -després d'omplir el full de reclamacions del CAP- anar a denunciar el cas a Plataforma per la Llengua, on enviaran la queixa a l'Oficina de No Discriminació Lingüística i on l'han emplaçat a anar a trobar-se amb el Síndic de Greuges i amb el Departament de Salut.

Sense vulneració de drets

L'Àera d’Atenció a la Ciutadania de l’Institut Català de la Salut (ICS) ha negat a aquest mitjà que en aquesta situació hi hagi hagut una vulneració dels drets lingüístics perquè, segons les primeres informacions recollides, considera que la infermera "va respondre amb professionalitat a la petició realitzada per l’usuari".

Mentrestant, Plataforma per la Llengua defensa que "els ciutadans no haurien de veure's en la situació d'haver de demanar que se'ls atengui en català perquè la llei ja preveu que és la llengua de les administracions públiques catalanes i que el personal ha de tenir un nivell de coneixement adequat i suficient de les dues llengües oficials".

Tanmateix, però, l'ICS estudiarà tant els escrits de queixa d'en Rubén, com les al·legacions presentades per la professional afectada.