Les diferències en privilegis entre Barcelona i Madrid es continuen fent evidents en diferents terrenys, tot i que el govern espanyol insisteix per activa i per passiva a assegurar que Catalunya és prioritària a l'hora de fer-hi inversions.

L'Estat va signar un acord bilateral amb Rússia que estableix quins aeroports poden sobrevolar el cel transsiberià i l'aeroport del Prat no hi està autoritzat.

De fet, l'acord, revisat el juny del 2016, decreta que Madrid és l'única porta d'entrada i sortida al Japó. I no només això. El Ministeri de Foment va assignar el vol directe entre la capital espanyola i la japonesa només a Iberia, la nineta dels ulls de Madrid.

Drets aeris

Precisament per això, el conseller delegat de Norwegian Airlines ja va anunciar dimarts a Oslo que, de moment, l'aerolínia no es planteja volar des de Barcelona fins a Tòquio perquè aquestes polítiques l'impedeixen tenir els drets aeris per fer-lo. Sí que ho farà, per contra, i tal com estava previst, als Estats Units, on aquest juny inaugurarà quatre noves rutes directes des del Prat.

I és que, tot i que l'acord entre la capital japonesa i Espanya permet realitzar vols directes des de qualsevol aeroport, per viatjar des de Barcelona fins a Tòquio s'ha de sobrevolar de totes maneres el cel de Rússia si no volen encarir en un percentatge molt alt els costos dels vols per la despesa en carburant, així com incrementar les hores de vol.

Tanmateix, però, la nova aerolínia de l'IAG, Level, té molt clar que volarà al Japó. Així ho va dir a finals d'any el seu conseller delegat, Willie Walsh, però en la presentació de la nova marca low cost no es va mencionar aquesta qüestió, però sí que va suggerir que podria llançar aquest vol a finals del 2017.

Iberia margina el Prat

Mentrestant, l'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas va recuperar el vol directe des de Madrid fins a Tòquio amb Iberia a l'octubre i cada vegada augmenta més el nombre de vols internacionals directes des de la capital espanyola, mentre margina el Prat dels vols internacionals ràpids i barats.

De fet, és impossible volar directament des de Barcelona a qualsevol destí internacional amb Iberia, que obliga els seus clients a fer parada a Madrid. En total, l'aerolínia de l'IAG realitza 31 vols internacionals des de Madrid, 56 a capitals europees -sumant-hi també els vols en època estival- i 16 a ciutats de l'Estat.

A partir de la primavera, la situació de l'aeroport del Prat millorarà. Sense Iberia, això sí. Després d'estar 14 mesos creixent més que Barajas -no en nombre de passatgers, però sí amb més increment de percentatge que Madrid-, presumiblement encara ho farà més en els darrers mesos i, amb els nous vols internacionals directes, podria ser que, justament per això, i com ja va passar l'agost del 2013 i del 2014, aquest any sí que fes el sorpasso a Madrid.